Sökning: "Platskännedom"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Platskännedom.

  1. 1. Medborgardialog vid parkutveckling : en fallstudie av NYFIKEN PARK i Tungelsta trädgårdspark

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Anna Öhnfeldt; [2022]
    Nyckelord :Medborgardialog; parkutveckling; NYFIKEN PARK; Tungelsta trädgårdspark;

    Sammanfattning : Många av Sveriges kommuner använder sig utav medborgardialoger som en metod att nå ut till och engagera medborgarna vid samhällsbyggnadsfrågor men det är inte en självklarhet. Brukare av en plats, till exempel en park, har ofta en bredare kännedom och kunskap om de lokala förhållandena på platsen än vad planerare och beslutsfattare har. LÄS MER

  2. 2. Förstärkt naturupplevelse : designelementets förmåga att förstärka upplevelsen av naturmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Olof Olterman Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :natur; naturupplevelse; landskap; landskapligt tänk landscape thinking; designelement; förstärka; uppleva; rumslighet; karaktär; Hågadalen-Nåstens naturreservat; platser;

    Sammanfattning : Som landskapsarkitekter skapar vi utemiljöer för människor. Vi förändrar och anpassar landskapet efter människans behov men hur vi förändrar landskapet och till vilken grad skiljer sig åt från projekt till projekt. LÄS MER

  3. 3. Modellbaserad undervisning i friluftsliv : En pilotinterventionsstudie om hur en platspedagogik möliggör lärande för elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Chris Grönstedt; André Viksell; [2019]
    Nyckelord :outdoor education; pedagogy; landfullness; place pedagogy; place responsive; place based; instructional model; friluftsliv; pedagogik; skola; platsbaserad; platspedagogik; platsresponsiv; modellbaserat lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att genomföra och undersö̈ka modellbaserad undervisning inom friluftsliv med fokus på platspedagogiken och få svar på frågeställningarna: ●  Vilka upplevelser har eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? ●  Vad för lärandeerfarenheter skaffar sig eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? Metod I studien har en kvalitativ ansats tillämpats för att söka svar på frågeställningarna. Mer specifikt har en pilotinterventionsstudie på två lektioner med efterföljande kvalitativa intervjuer genomförts med 22 stycken elever i en skolklass i årskurs 6 belägen i södra Norrland. LÄS MER

  4. 4. Att uppfatta platser : En studie om hur offentliga platser uppfattas och hur det påverkar individers förhållande till dem

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Erik Myr; Simon Lange; [2019]
    Nyckelord :Public place; Perceiving; Place knowledge; Feelings; Experience; Human geography; offentlig plats; platskänsla; platskunskap; känslor; erfarenhet;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sitt avstamp i en enkel fundering; varför är det så många platser som ser ut att vara planerade på ett sätt men används på ett annat? För att smalna ner funderingen till ett konkret syfte med konkreta frågeställningar har vi tagit lärdom av olika teorier, bland annat Tuan (1997) som beskriver platser och hur de kan förstås. Vi har också läst Cattell et al. LÄS MER

  5. 5. Skissa med akvarell : en metod för platskännedom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Teresia Propst; [2017]
    Nyckelord :skissa; akvarell; platskännedom; landskapsegenskap; landskapsarkitektur; Kåbo;

    Sammanfattning : Tidigt under landskapsarkitektutbildningen får du bekanta dig med något som kallas designprocess. Den har en stor roll för landskapsarkitektens gestaltningsarbete. För att kunna skapa god design krävs det något mer än att enbart fokusera på funktion, nämligen den estetiska aspekten. LÄS MER