Sökning: "Platsmarknadsföring"

Visar resultat 11 - 15 av 221 uppsatser innehållade ordet Platsmarknadsföring.

  1. 11. Motiv bakom spårvägssatsningen i Lund

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hugo Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Tramway; transport planning; accessibility; place identity; place branding; growth; and sustainable development; Spårväg; transportplanering; tillgänglighet; platsidentitet; platsmarknadsföring; tillväxt och hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt spårvägsprojektet i Lund utifrån fokuset platsmarknadsföring, tillgänglighet, tillväxt och hållbar utveckling. Den har även fokuserat på motiven bakom spårvägen. Studien gör detta genom en kvalitativ forskningsmetod, där en textanalys har utförts av Lunds kommuns planeringsdokument. LÄS MER

  2. 12. En kommun bland andra? : En fallstudie av Skellefteå kommuns självpresentation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :August Brommare Magnefors; [2023]
    Nyckelord :Skellefteå kommun; platsmarknadsföring; platsvarumärke; varumärke; organisatorisk legitimitet; isomorfi; anseendehantering; marknadsföringskultur; diskursteori; hållbarhet; tillväxt;

    Sammanfattning : Title: A municipality among others? A case study of Skellefteå kommuns selfpresentation This essay is a case study aimed to explore how a Swedish municipality portrait itself in its external communication. Increased competition due to bigger autonomy have made it more important for Swedish municipalities to appear attractive in relation to businesses, investors and potential immigrants. LÄS MER

  3. 13. Barcelona as a place brand, a study on visual communication and place marketing

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jonatan Matias Salinas; Maja Wastesson; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; platsmarknadsföring; varumärke; platsvarumärke; varumärkesstrategi; grafisk design; retorik.;

    Sammanfattning : Betydelsen av att etablera och bevara ett starkt varumärke av en plats eller stad, så kallad platsmarknadsföring, är av största intresse för en plats, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. En del i ledet av att etablera ett starkt varumärke består av att arbeta med kommunikation i olika format, till exempel genom visuell kommunikation vars syfte är att stärka den grafiska profilen inom bland annat reklam, webb, sociala medier, skyltning och illustrationer. LÄS MER

  4. 14. Värdet av ett varumärke : En kvalitativ studie om Sundsvalls kommuns platsvarumärke

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Tahera Payande; Isabelle Poll; [2023]
    Nyckelord :Sundsvall; platsmarknadsföring; varumärkesbyggande; marknadskommunikation; image; profil; identitet;

    Sammanfattning : Det finns en splittrad image kring platsen och dess identitet. Med hjälp av fokusgruppen går det att se att en del upplever staden som naturnära med ett stabilt utbud av aktiviteter, medan andra inte känner till staden eller inte ser staden som sin framtida plats. LÄS MER

  5. 15. Nu växer vi! En studie över Tranemo kommuns demografiska utveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :My Cadier; Emmy Palmgren; [2022-06-21]
    Nyckelord :Demografisk utveckling; Platsmarknadsföring; Tätortsnära landsbygdskommun; Kommunalt samarbete Befolkningsmål;

    Sammanfattning : Befolkningsminskning innebär stora utmaningar för kommuner och beslutsfattare i flertalet städer i Sverige, men även utomlands. Människor, främst yngre flyttar till urbana städer där värdefulla verksamheter centraliseras. LÄS MER