Sökning: "Platsvärde"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Platsvärde.

  1. 1. Havsbaserad vindkraft. En metod för inkorporering av sociala dimensioner vid mutikriterieanalyser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Steven Black; Evelina Strand; [2023-06-28]
    Nyckelord :Havsbaserad vindkraft; MKA; AHP; GIS; Vindkraftmotstånd;

    Sammanfattning : För att havsbaserad vindkraft ska kunna integreras som en del av omställningen till förnybar energi är det nödvändigt att ta hänsyn till mänskliga intressen. Tidigare forskning om havsbaserad vindkraft har två huvudsakliga inriktningar: multikriterieanalyser för lokalisering av vindkraften samt studier om vindkraftens sociala påverkan och orsakerna till motstånd. LÄS MER

  2. 2. Elevers Förståelse Av Platsvärde : En systematisk litteraturstudie om kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för att förstå platsvärde i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Minna Mansikkala; Amanda Axelsson; [2022]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; matematikundervisning; platsvärde; kritiska aspekter; gynnsamma faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för förståelsen av platsvärde hos elever i de tidiga skolåren. Datainsamlingen skedde genom sökning i databaserna ERIC, Scopus och Unisearch samt genom manuell sökning. Sammanlagt analyserades och sammanfattades 10 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  3. 3. Skillnaden mellan små och stora tal : en läromedelsanalys om decimala positionssystemet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Louise Kolbengtsson; [2022]
    Nyckelord :decimalprinciper; matematik; platsvärde; positionsprinciper; representationsform;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra, genom en innehållsanalys, på vilket sätt två olika läromedel erbjuder uppgifter inom det decimala positionssystemet. Läromedelsanalysen genomfördes på elevböcker inom årskurs 1–3, de läromedel som ingick var Livet i Mattelandet grundbok A–F samt Favorit matematik 1A–3B. LÄS MER

  4. 4. Kritiska aspekter vid lärandet av decimala talsystemet : En läromedelsanalys i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Thorstina Sigurdardottir; [2022]
    Nyckelord :Decimal number system; mathematics; place value; variation theory; workbooks; Decimala talsystemet; platsvärde; matematik; läromedel; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla ett ramverk för analys av variationsmönster som förekommer inom decimala talsystemet i matematikläromedel, för att därefter gå över till att använda detta ramverk för analys av hur tre vanligt förekommande läromedel i Sverige behandlar det decimala talsystemet i årskurs 3. Studien utgår därmed från följande frågeställning: Hur kan kritiska aspekter inom området decimala talsystemet, som framkommer i tidigare forskning, användas för läromedelsanalys? På vilka sätt behandlar det tre utvalda läromedlen för årskurs 3 de kritiska aspekterna i det decimala talsystemet? Studiens fokus är det matematiska innehåll som eleven möter i läroboken vid inlärning av det decimala talsystemet och den variation som finns i de kritiska aspekterna som forskningen visar på. LÄS MER

  5. 5. ”Noll-komma-tio är ju mycket större än noll-komma-nio!” : En kvalitativ studie om kritiska aspekter av tal i decimalform för elever i årskurserna 4–5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Jesper Larsson; [2021]
    Nyckelord :numbers in decimal form; critical aspects; the variation theory; place value; misconceptions; tal i decimalform; decimaltal; variationsteorin; kritiska aspekter; decimala talsystemet;

    Sammanfattning : I årskurserna 4–6 ska eleverna genomgå en progression att lära sig hur rationella tal och tal i decimalform är uppbyggda. Forskning har visat att det kan uppstå flera svårigheter och missuppfattningar kring området, bland annat veta siffrors olika platsvärde. LÄS MER