Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 2901 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Man vill framåt men någonting bromsar in, det är som att cykla i en uppförsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur några flickor och deras vårdnadshavare upplever vägen till ADHD-diagnos.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Réka Salat; Angela Jordenvall; [2024-02-15]
    Nyckelord :ADHD; flickor; vårdnadshavare; skolupplevelser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras vårdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos ställts. Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som både svårigheter och möjligheter. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Fanny Hesslegård; Josefine Karlsson; [2024-02-15]
    Nyckelord :ADHD; adhd; psykisk ohälsa; specialpedagogik; sociologiskt perspektiv; specialpedagogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på kvinnor med adhd (som är en förkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa. Metoden är kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd. LÄS MER

  3. 3. Viktiga pojkar och undanskymda flickor : En kvalitativ undersökning av könsrepresentation i läromedlet Spraks för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva-Lotta Eriksson; Kazan Muhamed; [2024]
    Nyckelord :kön; representation; läromedel; f-3; kvalitativ textanalys; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att visa hur kön framställs i text och illustration i engelskläromedel för årskurs 3. Genom en kvalitativ textanalys framkom det att manliga karaktärer får mer utrymme än kvinnliga, att kvinnliga karaktärer passiviseras medan manliga karaktärer får ta plats samt att de könsöverskridande karaktärerna inte får vara starka. LÄS MER

  4. 4. Pojkars utsatthet inom hedersrelaterat våld och förtryck : En kvalitativ studie baserad på LVU-domar utifrån ett genus- och maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sara Nilsson; Tova Malmros; [2024]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; hedersnormer; hederskultur; 2§ LVU; pojkar; utsatthet; socialnämnden; förvaltningsrätten; makt; genus;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain increased knowledge about the vulnerability of boys living in honor-related violence and oppression by examining 2§ LVU (The Compulsory Care of Young Persons Act) of judgments from a gender and power perspective. A qualitative method has been employed to collect data from 15 LVU judgments from administrative courts, between the years 2020-2023. LÄS MER

  5. 5. Könsrollers påverkan på pojkar och flickors prestation i språkämnet : - En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petronella Lodén; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsnormer; Könsskillnader; Läs- och skrivförmåga; Prestation; Språkämnen;

    Sammanfattning : Educational research in the Nordic countries has for decades shown a gender-gap inknowledge. Girls perform better than boys, especially in reading and writing. This paper is asystematic literature study with a qualitative approach. Eleven peer reviewed articles havebeen analysed. LÄS MER