Sökning: "Pojkars och flickors lek- ett genusperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Pojkars och flickors lek- ett genusperspektiv.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. Hur leker pojkar och flickor inomhus ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sibila Ajanovic; [2016]
    Nyckelord :barn; förslola; genus; kön; lekmaterial; miljö;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka pojkars och flickors lekar ur ett genusperspektiv i en förskoleverksamhet. Studien utgick ifrån följande frågeställningar: Hur leker pojkar respektive flickor? Hur påverkar miljö barnens lek? Vilket lekmaterial använder de?Studien är genomfört på en förskoleverksamhet där observationer har använts som kvalitativ metod och där observerades barnen i fem års ålder. LÄS MER

  3. 3. Leksaker i den fria leken i förskolan : Ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Lagerhäll; [2016]
    Nyckelord :Play; Toys; norms; categorisation; gender; Lek; Leksaker; Normer; Kategorisering; Genus.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how gender patterns reflects served in boys and girls free play at preschool. Concepts that are central for this study is elucidated through theoretical starting points. LÄS MER

  4. 4. flickors och pojkars fria lek i förskolan : ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ingrid Hede; [2016]
    Nyckelord :plasticitet; situering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Barns lek i förskolan : en studie om eventuella skillnader ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Berggren; Elin Vikman; [2016]
    Nyckelord :pedagoger; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka och studera flickors och pojkars lek i förskolan. Vi valde att fokusera på genusperspektivet med en inriktning på eventuella skillnader i flickors och pojkars lek. Vi tog stöd i läroplanen som nämner att barn ska få leka i en trygg miljö där leken ska vara rolig. LÄS MER