Sökning: "Pojken som"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Pojken som.

  1. 1. När den ena studiehindrande handlingen leder till den andra - några pojkars berättelser om utmaningar i studierna

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylla Hinsch; [2022-10-19]
    Nyckelord :Studiehindrande handlingar; pojkar; relation; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att få insikt om pojkars upplevelser av en period i skol gången som har haft inslag av avståndstagande handlingar från studierna. Teori: Till studien har det sociokulturella perspektivet legat till grund som teoretiskt ram verk, där grundantagandet är att kunskapen finns mellan människor och inte främst inom individen, där kunskapen bemästras och förädlas i samspel av olika perspektiv och utifrån olika situationer. LÄS MER

  2. 2. Att skapa läsande elever : Hur elever motiveras till skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mathilda Noreng; Brask Sam; [2022]
    Nyckelord :Motivation; skönlitteratur; högstadiet; intervjuer; verklighetsbaserat; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare kan göra för att skapa motivation hos elever till att läsa skönlitteratur. Studien genomfördes genom att intervjua lärare om hur de arbetar med skönlitterär läsning och vad de tänker på när de utformar sin undervisning och gör sina val av skönlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Att döma boken efter omslaget : Gymnasieelever om att välja läsning utifrån romaners paratexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Leander; [2022]
    Nyckelord :Bokomslag; Paratextanalys; Litteraturundervisning; Lässtimulans; Läslust; Intermedialitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Gérard Genettes begrepp ”paratext” undersöka betydelsen av bokomslaget för åtta gymnasielevers lässtimulans och förväntningar på romaners huvudtexter. Vidare anammas ett intermedialt perspektiv för att belysa hur olika medier samspelar. LÄS MER

  4. 4. Flickor = Pojkar? : En kritisk diskursanalys om genus i matematikläroböcker för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Richard Dennerby; [2022]
    Nyckelord :Matematik; genus; lärobok; genussystem; normer; kritisk diskursanalys; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två läroböcker inom matematik för årskurs 9, Matte Direkt 9 och Matematik Z, skildrar samhälleliga normer kopplat till genus, samt hur människor i läroböckernas uppgifter gestaltas, för att bidra med fördjupad kunskap inom området. Undervisning inom skolämnet matematik baseras i stor utsträckning på användandet av läroböcker, som fyller en funktion för att reproducera alternativt motarbeta normer. LÄS MER

  5. 5. Från blåbärspojkar och lingonflickor till Kenta med barbisar : En kvalitativ text- och bildanalys av genusframställningar i barnlitteratur över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elvira Isaksson; Emelie Oldin; [2022]
    Nyckelord :Genus; text- och bildanalys; bilderböcker; Elsa Beskow; Pija Lindenbaum;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera bilderböcker av två författare, Elsa Beskow och Pija Lindebaum, från olika tidsperioder med bred spridning och stor produktion. Syftet var också att analysera hur bilderböcker har förändrats över tid. LÄS MER