Sökning: "Policy enactment theory"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Policy enactment theory.

  1. 1. Förskollärares syn på arbete med rörelse i förskolan, utifrån läroplanstexter : Ett komparativt perspektiv mellan Sverige och England

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jaqueline Österberg; Rebecca Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Movement and physical education; Policy enactment theory; Preschool; Preschool teacher perspective; Safety.; Förskola; Förskollärarperspektiv; Policy enactment teori; Rörelseundervisning; Säkerhet.;

    Sammanfattning : Studiens syfte ämnar att, genom ett komparativt internationellt perspektiv, undersöka förskollärares syn på arbete gällande barns rörelse i förskolan utifrån den svenska förskolans läroplan (Lpfö18, 2018) och den engelska förskolans läroplan (EYFS, 2021). Detta genom två frågeställningar; Hur ser förskollärare på sitt arbete med rörelse i förskolan, utifrån förskolans läroplan? Vilka likheter och skillnader framträder hos förskollärare i Sverige och i England, i relation till förskollärarnas syn på arbetet med barns rörelse? Studien utgår från ett förskollärarperspektiv genom en kvalitativ metod, inkluderande nio semistrukturerade intervjuer med förskollärare, fyra i Sverige och fem i England. LÄS MER

  2. 2. Sexualitet, samtycke och relationer – Om förutsättningar för att arbeta med det nya kunskapsområdet som policy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Normark Heggemann; Moa Olsson Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning; policy enactment theory; ämnesintegrering; värdegrundsarbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka huruvida verksamma inom gymnasieskolan upplever sig förberedda inför att ta sig an undervisningen i det nya kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer (SSR), som är en del av rådande läroplan sedan höstterminen 2022. Med hjälp av policy enactment theory analyserar vi tematiskt kodade kvalitativa intervjuer med lärare och biträdande rektorer och visar hur ansvaret för arbetet med SSR eller värdegrundsarbete som berör sexualundervisning tenderar att läggas på eldsjälar, på samma gång som lärare efterfrågar formell kompetens hos kollegiet och mer stöd från skolledning i form av tid och resurser. LÄS MER

  3. 3. Det kompensatoriska uppdraget i socioekonomiska utsatta områden

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :shawen rashed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative interview study is to examine how school leaders in socio-economically vulnerable areas interpret the compensatory assignment. The study is based on a deductive thematic analysis with policy enactment theory as a starting point. Policy Enactment is based on studying the actions in a policy process. LÄS MER

  4. 4. Of Legal Mobilisation and Active Citizenship: Examining NGO Litigation in India to Eradicate Manual Scavenging

    Master-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Alena Kahle; [2022]
    Nyckelord :active citizenship; Dalit rights; legal mobilisation; litigation; manual scavenging; neoliberal governance; public interest litigation; sanitation; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : For decades, manual scavengers – people cleaning and engaging with human faeces as part of the sanitation chain, most of whom are Dalits – in India have been protesting against the severe health risks and exploitation associated with their work. Despite the enactment of stricter laws and high-profile court cases and wins, manual scavenging persists rampantly. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares tankar kring behov och stöd i förskolan : - En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Rickardsson; Camilla Schauman; [2022]
    Nyckelord :dilemma perspective; inclusion; policy enactment; preschool; special needs children; barn i behov av särskilt stöd; dilemmaperspektiv; förskolan; inkludering; policy enactment;

    Sammanfattning : Aim: Preschool teachers are expected to identify special needs children in preschool, but the policy documents and directives for Swedish preschool are vague. The aim of this study is to examine the preschool teachers' perception of what the concept of children in need of special support means, and to make visible which methods they feel that they have access to. LÄS MER