Sökning: "Political Economy of Media"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden Political Economy of Media.

  1. 1. Var kommer intresset till hyggesfritt skogsbruk ifrån?

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Andreas Bohman; Eskil Calmered Tersmeden; [2024]
    Nyckelord :skogsvärden; intervjustudie; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Hyggesfritt skogsbruk är något som mer och mer ses som ett intressant alternativ för skogsägare. Det diskuteras hyggesfritt skogsbruk i olika debattforum, på nyheter och i politiska sammanhang. Även hos de väletablerade skogsföretagen pågår diskussioner om hyggesfritt. LÄS MER

  2. 2. Ukrainakriget i nyhetspressen : En kvalitativ undersökning av tidningsrapporteringen om Ukrainakriget i två svenska tidningar under 2022 jämfört med 2014

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Måns Birkoff; [2024]
    Nyckelord :Ukraine; war; media; newspapers; papers; 2014; 2022.; Ukraina; Ukrianakriget; media; tidningar; tidningsartiklar; 2014; 2022;

    Sammanfattning : Rapporteringen om kriget i Ukraina har varit omfattande, både under 2014 och under 2022. Medierapportering och hur media gestaltar informationen kan forma läsarnas uppfattning om olika aktörer och händelser, vilket kan påverka politiken och opinionen i landet. LÄS MER

  3. 3. The suffocating enjoyment of the Other: An ideology critique of enjoyment in the mediatisation of the climate crisis

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Gabriel Bintley; [2024]
    Nyckelord :Enjoyment; Jouissance; the Other; Climate Crisis; Lacan; Žižek; Environmental Politics; Ideology Critique; Njutning; Jouissance; Den Andre; Klimatkrisen; Lacan; Žižek; Miljöpolitik; Ideologikritik;

    Sammanfattning : This thesis explores how the Lacanian concept of ‘the enjoyment of the Other’ (la jouissance de l’Autre) can be applied to break open normative understandings of the political factors shaping the climate crisis deadlock. The principal aim is to investigate how ostensibly disconnected environmental debates may be regarded as linked by an economy of enjoyment, more precisely by the promise of enjoyment by which the subject is libidinally attached to an ideology. LÄS MER

  4. 4. “Därför ska du klicka här” En kvantitativ analys av pushnotisers innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnea Andersson; Emma Johansson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Push notifications; news application; digitalization; news selection; commercialization; news media; public service; commercial media;

    Sammanfattning : Abstract Title: This is why you should click here Authors: Linnea Andersson and Emma Johansson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Emil Östlund The aim of this thesis is to investigate what characterizes the content of push notifications. More specifically, the study examines what defines push notifications, the tone of the notifications, and how the content differs between public service and commercial media. LÄS MER

  5. 5. Alternativa alternativ? : Kontrahegemoniska perspektiv på klimatfrågan i svensk etablerad och alternativ media

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sophia Fensby; [2023]
    Nyckelord :climate change; alternative media; green political theory; Sweden;

    Sammanfattning : This thesis compares the presence of hegemonic and green counter hegemonic perspectives in the climate change reporting of Swedish mainstream and alternative media. A descriptive idea analysis is conducted on articles published in two mainstream, broadsheet newspapers in addition to one alternative newspaper and one alternative news website. LÄS MER