Sökning: "Political Economy of Media"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden Political Economy of Media.
1. Var kommer intresset till hyggesfritt skogsbruk ifrån?
Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest ManagementSammanfattning : Hyggesfritt skogsbruk är något som mer och mer ses som ett intressant alternativ för skogsägare. Det diskuteras hyggesfritt skogsbruk i olika debattforum, på nyheter och i politiska sammanhang. Även hos de väletablerade skogsföretagen pågår diskussioner om hyggesfritt. LÄS MER
2. Ukrainakriget i nyhetspressen : En kvalitativ undersökning av tidningsrapporteringen om Ukrainakriget i två svenska tidningar under 2022 jämfört med 2014
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Rapporteringen om kriget i Ukraina har varit omfattande, både under 2014 och under 2022. Medierapportering och hur media gestaltar informationen kan forma läsarnas uppfattning om olika aktörer och händelser, vilket kan påverka politiken och opinionen i landet. LÄS MER
3. The suffocating enjoyment of the Other: An ideology critique of enjoyment in the mediatisation of the climate crisis
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : This thesis explores how the Lacanian concept of ‘the enjoyment of the Other’ (la jouissance de l’Autre) can be applied to break open normative understandings of the political factors shaping the climate crisis deadlock. The principal aim is to investigate how ostensibly disconnected environmental debates may be regarded as linked by an economy of enjoyment, more precisely by the promise of enjoyment by which the subject is libidinally attached to an ideology. LÄS MER
4. “Därför ska du klicka här” En kvantitativ analys av pushnotisers innehåll
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Title: This is why you should click here Authors: Linnea Andersson and Emma Johansson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Emil Östlund The aim of this thesis is to investigate what characterizes the content of push notifications. More specifically, the study examines what defines push notifications, the tone of the notifications, and how the content differs between public service and commercial media. LÄS MER
5. Alternativa alternativ? : Kontrahegemoniska perspektiv på klimatfrågan i svensk etablerad och alternativ media
Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This thesis compares the presence of hegemonic and green counter hegemonic perspectives in the climate change reporting of Swedish mainstream and alternative media. A descriptive idea analysis is conducted on articles published in two mainstream, broadsheet newspapers in addition to one alternative newspaper and one alternative news website. LÄS MER