Sökning: "Politisk styrning förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Politisk styrning förskola.

  1. 1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  2. 2. Förskolans klur kring språk och kultur : En fenomenografisk studie om förskollärarens syn på modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Darian Jalal; Emil Johansson Marklund; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; modersmålsstöd; politisk styrning;

    Sammanfattning : Modersmålsenheten för förskolor i Uppsala kommun avvecklades år 2016. Beslutet grundade sig i att stödet från Modersmålsenheten inte ansågs vara tillräcklig och förutsätter att undervisningen ska ske kontinuerligt i den dagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Läroplanen som politisk styrning : En idéanalys och intervjustudie av begreppet undervisning i relation till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fanny Jonsson; Sarah Svensson; [2018]
    Nyckelord :political governance; preschool; preschool teacher; curriculum; politisk styrning; förskola; förskollärare; läroplan;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to find how far the curriculum, used as a tool for political governance, reaches, in particular the preschool teachers and the preschool principal. The authors of this thesis aim to investigate if a certain identity of a teacheris considered desirablein the curriculum. LÄS MER

  4. 4. Trygghet, sedan Lek och Lärande : Åtta pedagogers uppfattningar om anknytning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Samiramis Waychester; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Inskolning; Sekundär anknytningsperson; Trygghet; Utveckling;

    Sammanfattning : Anknytning är under de två första levnadsåren, den viktigaste uppgiften ett barn har. Då många barn börjar förskolan mellan de fyllt ett och två år, lämnas barnets första och viktigaste utvecklingsuppgift från föräldrarna till förskolans pedagoger. Kunskap bland pedagogerna om anknytningsteori är därför essentiell. LÄS MER

  5. 5. ”Det är ingen tjejtröja, det är en kattröja” – Förutsättningar för normkritisk pedagogik.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emanuel Svensson; [2015]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; skola; lärare; elever; samord;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen är att ge författarna och läsarna en ökad kunskap om vilka förutsättningar som ligger tillgrund för att kunna bedriva normkritisk pedagogik, samt att undersöka huruvida en jämställdhetssamordnare ochen pedagog upplever att dessa förutsättningar finns, kopplat till verksamheten.Våra frågeställningar är:1. LÄS MER