Sökning: "Pontus Vilén"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Pontus Vilén.

  1. 1. Hur upplever erfarna lärare kopplingen mellan matematik och programmering? : En kvalitativ studie om lärares synpunkter på programmering inom matematikundervisningen på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Vilén; Emil Toikkanen; [2023]
    Nyckelord :Programmering; matematik; algebra; multimodal; lågstadiet; TPACK.;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to show the relationships between mathematics and programming and to investigate what opportunities experienced teachers perceive with programming within the subject of mathematics. We have collected empirical material to achieve the aim by interviewing four experienced and qualified teachers in mathematics and programming. LÄS MER

  2. 2. "Eleven ska få möjligheten att utforska om so-ämnet genom olika sinnen och förmågor" : En studie om elevers och lärares upplevelser av estetiska lärprocesser i de samhällsorienterade ämnena på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Vilén; Zeinab Jamal Jalal; [2023]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; konkretisering; uttrycksformer; yngre elever; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare använder sig av estetiska lärprocesser inom de samhällsorienterade ämnena på lågstadiet. För att uppnå syftet användes en kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare. LÄS MER