Sökning: "Pop- och rockmusik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Pop- och rockmusik.

  1. 1. Det skulle kunna ingå i nån sorts ensembleledning: En studie om inkludering av stråk- och blåsinstrument i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Josefsson; Lottie Svensson; Ludvig Nordgren; [2022]
    Nyckelord :Blåsinstrument; Ensembleundervisning; Inkludering; Instruering; Kompinstrument; Ledning; Musiklärare; Musiklärarutbildning; Pop- och rockmusik; Stråkinstrument; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Band instruments; Direct; Ensemble activities; Include; Instruct; Music teachers; Music teacher education; Pop and rock music; String instruments; Wind instruments; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers include and furthermore instruct and direct string and wind instrumentalists in ensemble activities, such as western popular music and rock music. Our question at issue is how active and prospective music teachers work inclusive and thereby instruct and direct string and wind instrumentalists in the ensemble activities. LÄS MER

  2. 2. ”Vi ska spela musik, det är rätt könlöst” : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till jämställd representation i ensemblerepertoar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Skog; [2020]
    Nyckelord :Genus; könspositionering; förebilder; ensembleundervisning; musik;

    Sammanfattning : Historiskt har kvinnor inom pop- och rockmusik varit underrepresenterade i förhållande till männen. Detta medför att musicerande kvinnor har svårare att hitta kvinnliga förebilder att imitera och spegla sig i. I gymnasieskolans styrdokument står det att innehåll och upplägg ska präglas av ett jämställdhetsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Då är det du som är ”solot” : En studie om hur elever förhåller sig till instrument, pop, rock och heteronormativitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alexander Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :Genus; Könskodade instrument; Begripligt subjekt; Kön;

    Sammanfattning : Populärmusik är en mansdominerad genre som har haft en plats inom svensk skola i flera decennier och används för att generera undervisningsmaterial. De genretypiska instrumenten avslöjar en stark över- och underrepresentation mellan könen och instrumenten. LÄS MER

  4. 4. Att ta plats i musik : ensembleundervisning utifrån genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Mirjam Göstason; [2017]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; ensemble; ensembleundervisning; ta plats; förebild; gymnasier;

    Sammanfattning : Ofta i media står det att tjejer måste våga ta mer plats, detta förekommer bland annat i sammanhang som handlar om pop-/rockmusik. Att ta plats kan göras på flera olika sätt, både audiellt, kroppsligt och kunskapsmässigt men också rumsligt (Björck, 2011). LÄS MER

  5. 5. Musikens sammanhang och funktioner : Hur musiklärare planerar, genomför och organiserar musikens sammanhang och funktioner för elever på grundskolans senare år.

    M1-uppsats, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anders Rapp; [2013]
    Nyckelord :musik; musiklärare; musikundervisning; centralt innehåll; didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att få insikt hur musiklärare för grundskolans senare år planerar, genomför och organiserar “Musikens sammanhang och funktioner”, en del av musikämnets centrala innehåll. Det centrala innehållet är obligatoriskt och ska ingå i undervisningen. LÄS MER