Sökning: "Popa"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Popa.

  1. 1. Undervisning i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar av undervisning i förskolan och de kunskaper och kompetenser som krävs för att undervisa förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fatima Kasic; Nathalie Denise Popa; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; undervisning; livslångt lärande; kunskap och kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vad undervisning i förskolan kan innebära och vilka uppfattningar förskollärarna i denna studie har kring de kunskaper och kompetenser som krävs för att undervisa förskolebarn. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där halvstrukturerade intervjuer genomfördes för att samla in det empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. ”Får jag säga det på mitt språk?” : En kvalitativ studie av translanguaging som en meningsskapande metod i det flerspråkiga klassrummets matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mihaela Popa; Isabella Kozma; [2019]
    Nyckelord :Translanguaging strategier; sociokulturellt perspektiv; community of practice; meningsskapande;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien fokuserar på translanguaging strategier i matematikundervisningen. Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt translanguaging kan användas som en meningsskapande metod inom matematiken i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  3. 3. Säg det på ditt språk! : En systematisk litteraturstudie om translanguaging som en pedagogisk resurs i det flerspråkiga klassrummets matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Isabella Kozma; Mihaela Popa; [2018]
    Nyckelord :translanguaging; flerspråkiga elever; matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv; meningsskapande;

    Sammanfattning : Följande systematiska litteraturstudie har sin utgångspunkt i translanguaging och matematikundervisning. Syftet med studien är att beskriva resultat av forskning om translanguaging som en pedagogisk strategi inom det flerspråkiga klassrummets matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Utomhusmiljö som lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Cecilia Svensson; Nicoleta Popa; [2017]
    Nyckelord :Barns lärande; Förskola; Förskollärare; Utomhusmiljö; Autentiska situationer;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om hur utomhusmiljön kan användas för att främja barns lärande i förskolan. Utomhusmiljöer erbjuder barnen tillfälle att upptäcka och utveckla sin inlärning inom olika ämnen. LÄS MER

  5. 5. Sex, Love and Dignity

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för design

    Författare :Ana Popa; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sex and disability is a subject which is poorly discussed in today's society. Sex as pleasure for disabled is widely ignored and recommended to be avoided since society believes that people with disabilities are vulnerable to sexual abuse. In contrast, studies show that the vulnerability is a result of disabled dis-empowerment. LÄS MER