Sökning: "Porters five forces"

Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade orden Porters five forces.

  1. 21. Nästa steg i betalningsbranschensutveckling? : En kvalitativ studie om kontaktlösbetalningsmetod ur ett bankperspektiv

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Alex Sahlman; Henry Zhang; [2016]
    Nyckelord :Technological acceptance model; Porter s five forces; payment system; contactless payment method; contactless payment cards; bank; Adoption and diffusion; switching cost; Teknologiska acceptansmodellen; Porters fem konkurrenskrafter; betalsystem; kontaktlös betalningsmetod; kontaktlösa betalkort; bank; Adoption och spridning; byteskostnad;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka framtidsutsikter och utmaningar för kontaktlös betalningsmetod som är NFC-baserad. Detta mynnade ut i frågor som undersökte kring varför enbart ett fåtal banker valt att satsa på kontaktlösa betalkort, vilka utmaningar som NFC-baserade betalningar står inför i den svenska marknaden och även vilka framtidsutsikter den kontaktlösa betalningsmetoden har i den svenska betalningsbranschen. LÄS MER

  2. 22. Pricing Single Malt Whisky : A Regression Analysis

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Sanna Bjartmar Hylta; Emma Lundquist; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis examines the factors that affect the price of whisky. Multiple regression analysis is used to model the relationship between the identified covariates that are believed to impact the price of whisky. The optimal marketing strategy for whisky producers in the regions Islay and Campbeltown are discussed. LÄS MER

  3. 23. Designbyråers investeringsbeslut i Stockholm : En komparativ studie om designbyråers investeringsbeslut i jämförelse med den finansiella teorin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sofia Neramo; Caroline Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :Design agencies; investments; investment decisions; profitability; risk; comparative study; Porter’s five forces; SME; Designbyråer; investeringar; investeringsbeslut; lönsamhet; risk; komparativ studie; Porters fem konkurrenskrafter; SME;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka investeringsbeslut inom designbranschen och skapa en större förståelse kring investeringsbesluten i designbyråer samt uppmärksamma designbyråer att investeringar kunde vara en konkurrenskraft. Teoretisk referensram: Studien behandlade olika investeringstyper, Porters fem konkurrenskrafter, risk, osäkerhet och lönsamhet. LÄS MER

  4. 24. Nyttan med styrverktyg inom små konsultföretag : Differentiering och legitimitet på marknaden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Victor Dahl; Oscar Andersson; Erik Johnsson; [2015]
    Nyckelord :Professional Service Firms; Consulting; Brand Legitimacy; SWOT analysis; Strategy tools; Balanced Scorecard; Porters Five Forces; Blue Ocean strategy;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Konsultbranschen kännetecknas av en hög omsättning av aktörer. En anledning till att det ständigt alstras nya mindre aktörer till branschen är att den kan vara lukrativ med låga inträdesbarriärer. LÄS MER

  5. 25. De  europeiska  busskarosserierna  – inte så attraktiva som förväntat : En undersökning och analys av den busstillverkande marknaden i Europa med hänsyn till Företag A  och busskarosserier

    Master-uppsats, KTH/Industriell marknadsföring

    Författare :Helena E Menzing; Johan Franzén; [2015]
    Nyckelord :Europe; bus; market; manufacturing; bus chassis; market research; market analysis; market segmentation; Europa; buss; busstillverkning; karosseri; busschassi; marknadsundersokning; marknadsanalys; marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Målet med arbetet var att undersöka och analyserad en europeiska bussmarknaden för att se om Företag A kan bredda sin verksamhet och nå denna eventuellt nya marknad. För att kunna göra det gjordes först en marknadsundersökning där alla aktörer kartlades. LÄS MER