Sökning: "Porters five forces"

Visar resultat 41 - 45 av 77 uppsatser innehållade orden Porters five forces.

  1. 41. En branschstudie om livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Claes Lennesiö; Fredrik Gustafsson-Forsberg; [2012]
    Nyckelord :Food industry; Store; Grocery stores; Marketing; Consumer; Consumer behavior; Branschstudie; Livsmedelsbranschen; Butik; Marknadsföring; Konsument; Köpbeteende;

    Sammanfattning : I denna branschstudie gällande livsmedelsbutiker, kommer vi att beröra hur butiker kan marknadsföra sig samt vilka faktorer som spelar störst roll vid kundernas val av butik. För att kunna klargöra detta, kommer vi att använda oss av teorier så som Porters fem konkurrenskrafter samt vissa skolformer utifrån boken Marketing Theory av Jagdish N. LÄS MER

  2. 42. Företagsstrategi på den svenska marknaden för betallösningar vid e-handel - En fallstudie rörande konkurrenssituation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christina Ericsson; Christian Green; Johanna Nielsen; [2012]
    Nyckelord :Betallösningar; Hyperkonkurrens; D Aveni; Porter; Marknadsstruktur; Företagsstrategi; Klarna; Business and Economics;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Företagsstrategi på den svenska marknaden för betallösningar vid e-handel. En fallstudie rörande konkurrenssituation. Seminariedatum: 2012-06-01 Ämne/kurs: FEKH95, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng. LÄS MER

  3. 43. Svenska biografmarknaden - förutsättningar för nya aktörer att etablera sig

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Freij; Henrik Fäctare; Björn Larsson; [2012]
    Nyckelord :Porters five forces; inträdesbarriärer; biografbranschen; dominant aktör; ny aktör; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för en ny aktör att ta sig in på den svenska biografmarknaden. Metod: Vi har genomfört en branschanalys med fokus på inträdesbarriärer. Studien har baserats på kvalitativ primärdata, samt kvalitativ och kvantitativ sekundärdata. LÄS MER

  4. 44. Middle Managements perception of the change in competitiveness : A study of the strategic merger between Toyota and BT in Germnay

    Magister-uppsats, IHH, Företagsekonomi

    Författare :Karin Sundberg; Erik Sjödahl; [2012]
    Nyckelord :M As; Competitiveness; Middle Management; Synergy; SWOT; Porters five forces; Synergy;

    Sammanfattning : Mergers and Acquisitions (M&As) are a popular strategy companies undertake in order to create value and synergies, and also to increase the competitiveness of the firm.  Findings from previous studies show that many M&As fail to create value, however there is also existing evidence that they do, where the execution plays a major role. LÄS MER

  5. 45. Understanding professional gaming - A comparative analysis of Korean and Western organisations

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Kristofer Lindahl; Cedric Diserens; [2012]
    Nyckelord :esports; gaming; McKinsey 7s; Korea; Starcraft;

    Sammanfattning : In this thesis we seek to explore how "Professional Gaming Teams" in Korea and the western world are different from each other, and the underlying reasons for those differences. We perform an extensive pre-study that provides a deeper understanding of the eSport environment, identify theoretical frameworks to explain the differences between teams, and apply these frameworks to explain how the external environment affects the internal culture of the teams. LÄS MER