Sökning: "Porters värdekedja"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Porters värdekedja.

  1. 1. Lärande inom detaljhandel : En kvalitativ studie om hur företag inom detaljhandel jobbar för att vara en lärande organisation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emil Avetisyan; [2022]
    Nyckelord :Senge 5 disciplines; Porter s value chain; learning organizations; BARS; learning process.; Senge 5 discipliner; Porters värdekedja; lärande organisationer; BARS; lärandeprocess.;

    Sammanfattning : Syfte: Genom lärande kan organisationer få konkurrensfördelar och förbättrad prestation. Men för att få dessa fördelar krävs en bättre förståelse för hur lärandeprocessen fungerar i organisationer. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur lärandeprocessen inom detaljhandel kan se ut. LÄS MER

  2. 2. H&M - En Hållbar Historia?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Max Engström; Fredrik Gunnarsson; Martin Broliden; Alexander Jansson; [2021]
    Nyckelord :CSR; Porters Värdekedja; Kostnadsstrategi; Delat Värde; H M; Business and Economics;

    Sammanfattning : For this paper we used Porter's Value Chain to examine H&M throughout a historical perspective. H&M have for many years strived to keep low prices for their customers, which is according to a Cost Leadership strategy. LÄS MER

  3. 3. Kundvärde i konsumentreturer : En jämförande studie om hur svenska e-handelsföretag inom modebranschen skapar kundvärde genom returns management-processen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Astrid Lindahl; Nathalie Andersson; Pauline Westman; [2019]
    Nyckelord :returns management; customer value; value chain; e-commerce; fashion industry; returns management; kundvärde; värdekedja; e-handel; modeindustri;

    Sammanfattning : Digitalisering är idag en av de mest inflytelserika trenderna inom modebranschen, vilket bland annat är starkt kopplat till att e-handel blivit ett allt mer självklart val för konsumenter. I samband med detta har konsumenter i allt större utsträckning börjat betrakta sitt eget hem som provrummet i den digitala butiken, vilket har lett till att returer är ett växande problem för e-handelsföretag. LÄS MER

  4. 4. HR MED SLUTKUNDSPERSPEKTIV - En kvalitativ studie om HR:s påverkan på kundnöjdhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Isabelle Traneroth; Jeanette Orrö; [2016-01-04]
    Nyckelord :Kundnöjdhet; Extern kund; HR-transformation; Transaktionsperspektivet; Relationsperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur HR:s verksamhet kan utvecklas för att möta kundens ökade krav och hur HR på så sätt kan bidra till verksamhetens affärsresultat. Teori: Det transaktionella och det relationella har använts som övergripande teoriperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Ett sätt att konkurrera i logistikbranschen - A Way to Compete in the Transport Industry

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ulrika Heideman; [2014]
    Nyckelord :Logistik; Kvalitet; Leveransservice; Flexibilitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är behållningen av en fältstudie som har gjorts på ett företag inom transport- och logistikbranschen. Jag har använt mig av både primär (intervjuer) och sekundär data (hemsida, hållbarhetsrapport, företagstidning etc.) för att ta reda på hur företaget gör för att kunna konkurrera i branschen. LÄS MER