Sökning: "Portfoliometoden"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Portfoliometoden.
1. Hur gör bildlärarna i praktiken? - Observationer kring formativ bedömning i bildämnet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna studie undersöker hur tre bildlärare i Göteborg arbetar med formativ bedömning i bildämnet, i syfte att bidra med insikter på området. Där har teorier kring stöttning och Lindströms modell för bildundervisningens olika lärandeformer utgjort de teoretiska utgångs- punkterna. LÄS MER
2. Portfolio i förskolan : att synliggöra och reflektera kring barns lärande genom dokumentation
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Intresset för ämnet uppstod under en av mina verksamhetsförlagda utbildningar då dokumentationsmetoden disskuterades med verksamma inom förskolan. Bilden som målades upp kring arbetet med portfolio var då att pedagogerna nästan inte har någon tid att arbeta med dessa i den dagliga verksamheten, men också att dokumentation inte tas tillvara på i ett senare skede för ett vidare lärande. LÄS MER
3. Elevers tillägnande av reflektion inom portfoliometoden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Den här uppsatsen behandlar hur elevers reflekterande kring en utveckling inom ett ämne från årskurs sex till årskurs nio ser ut. Materialet består av ett inspelat material från vårterminen 2009. Skolan som eleverna har gått på är en friskola som arbetar utifrån portfoliometoden. LÄS MER
4. Fyra förskollärares arbete med pedagogisk dokumentation
L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen var att undersöka hur fyra förskollärare använder sig av pedagogisk dokumentation i förskolan samt vad de har för syfte med den pedagogiska dokumentationen. För att uppnå syftet med uppsatsen användes två frågeställningar, Hur arbetar fyra förskollärare med pedagogisk dokumentation och Varför och för vems skull används pedagogisk dokumentation? Metod En metod i form av ostrukturerade intervjufrågor användes. LÄS MER
5. Elevportfolio som pedagogiskt verktyg
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : I denna studie har vi undersökt vilket syfte pedagoger i förskolan och skolan har att arbeta med elevportfolio samt hur detta arbete går till. Vi har även frågat oss om det syfte pedagogerna uppger tar hänsyn till elevernas kunskaps- samt personliga utveckling. LÄS MER