Sökning: "Positionering"

Visar resultat 1 - 5 av 686 uppsatser innehållade ordet Positionering.

  1. 1. Kommunalt självstyre och rumslig förståelse : En fallstudie om nordliga kommuners lokala och regionala planeringsförutsättningar mot samverkan

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Edler Jonathan; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats har på ett innovativt sätt utforskat mellankommunal samverkan utifrån kommuners självbild och förståelsen för den regional helheten genom aspekter såsom politiska mål, lokalisering, flöden, befolkningsutveckling, relationer och samarbeten, samt vilken förståelse kommuner har för omlandet som finns bortom den egna kommungränsen. Denna infallsvinkel togs med bakgrund av att den nationella nivån efterfrågar att kommuner och regioner samverkar för att skapa ekonomiska och kulturella fördelar vilket är tänkt driva den regionala och nationella utvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Det börjar lukta surt... : En semiotisk studie om Oatlys kommunikationsstrategier i reklamkampanjen Spola mjölken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Gustafsson; Amanda Ingvarsson; [2020]
    Nyckelord :semiotic study; Oatly; sustainability; legitimacy theory; DotCool; semiotics; rhetoric; commercial; advertising; visual communication; strategy; semiotisk analys; Oatly; hållbarhet; legitimitet; DotCool; semiotik; retorik; reklam; marknadsföring; visuell kommunikation; reklamfilm; strategi;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är miljön ett viktigt och mycket omdebatterat ämne, och att välja hållbara livsmedel har blivit hög prioritet för många, vilket mynnar ut i en hög efterfrågan hållbara och inte minst veganska råvaror. Veganska alternativ till mjölk, exempelvis havredryck, har därför framtagits och anses vara ett bra alternativ för den som värnar om både miljö och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Inspiratör eller observatör? En kvalitativ studie om pedagogers positionering i förskolans leksammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mariah Carsén; Kaj Mjövik; [2020]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; lek; pedagog; positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom intervjuer försöka få syn på hur pedagoger uppfattar och uttrycker sitt förhållningsätt i och kring barns lek. Uppsatsen utgår från frågeställningarna: Hur uttrycker pedagogerna sitt förhållningsätt i förhållande till barns lek? Hur kan dessa olika förhållningsätt ta sig uttryck i form av olika positioner hos pedagogerna? Det teoretiska perspektiv som ligger till grund för vårt arbete utgörs av positioneringsteorin vilken bidrar med att skapa förståelse för hur pedagoger placeras eller placerar sig i förhållande till barn i leksammanhang. LÄS MER

  4. 4. Framtagning och optimering av en paddelsensor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Medicinteknik och hälsosystem; KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Adnan Mahmutovic; Nahome Micheal; [2020]
    Nyckelord :Strain gauge; kayaking; paddling; paddle sensor; Arduino; wheatstonebridge; Trådtöjningsgivare; kajak; paddling; sensor; Arduino; wheatstonebrygga;

    Sammanfattning : Syftet med detta projekt var att skapa en paddlingssensor vilket mäter paddlingskrafteni flera olika riktningar. Detta uppnås genom att skapa en sensor vars kopplingsschema är i enlighet med en wheatstonebrygga och två trådtöjningsgivare som placeras i strategiskt valda positioner. LÄS MER

  5. 5. MJÖLK, PJÖLK ELLER SÖLK? - En kritisk retorikanalys av Oatly och Arlas argumentation i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isa Ellman; [2019-07-01]
    Nyckelord :Reklam; retorik; positionering; Oatly; Arla;

    Sammanfattning : Syfte: Identifiera och analysera hur Oatly och Arla argumenterar för att nå fram med budskap i reklamfilm; hur de konkurrerar med varandra och om konsumenterna, samt undersöka reklamfilmernas etiska implikationer.Teori: Retorik, positioneringMetod: Kritisk retorikanalysMaterial: Fyra reklamfilmer vardera från Oatly och Arlas respektive kampanjer ​Mjölken i skolan och Bara mjölk smakar mjölk. LÄS MER