Sökning: "Positioneringsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Positioneringsteori.

  1. 1. Hur uppfattas folkbibliotekariernas kompetenser? : En intervjustudie ur både folkbibliotekariernas samt användarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Victoria Alfredsson; Tove Alström Johansson; [2023]
    Nyckelord :Folkbibliotek; Kompetens; Användare; Folkbibliotekarier; Positioneringsteori; Folkbiblioteksanvändare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to see how users of the public library positions librarians with their competencies and to compare this to librarians' own thoughts about their competencies. The research questions were as follows 1) How do the public librarians, who participated in our study, view their competencies? 2) How do users, who participated in our study, view the competencies of public librarians? 3) Are there any similarities or differences between the users and the librarians views about the public librarians competencies? The method is semi-structured interviews with six librarians and five users. LÄS MER

  2. 2. “Vi kan inte säga med säkerhet hur många vi möter och inte möter” : En kvalitativ intervjustudie om kuratorer på familjecentralers arbete med att identifiera och hantera våld i nära relationer.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Boström; Amanda Löfstrand; [2023]
    Nyckelord :Domestic violence; handling violence; alliance; asking questions about violence; report of concern.; Våld i nära relationer; bemötande; allians; att ställa frågor om våld; orosanmälan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur kuratorer på familjecentraler arbetar med att identifiera och hantera våld i nära relationer hos mödrar de möter och deras barn. För att uppnå syftet användes en kvalitativ metod. Sex enskilda intervjuer med kuratorer på familjecentraler från fem olika kommuner i Mellansverige genomfördes. LÄS MER

  3. 3. En för alla, alla för en? - Hur förskollärare resonerar kring arbetet med särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Jonasson; Magnus Elmgren; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; Positioneringsteori; Begrepp; Förskola; Särskilt stöd; Meningsskapande;

    Sammanfattning : The main objective of this study is to explore how preschool teachers describe their experiences of working with children in need of special support. The empirical data used in this qualitative study was reached by conducting phone interviews with seven preschool teachers working in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmets digitala ansikte : En studie om hur fritidshemmet positioneras på kommunala skolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarina Rohdin; Ida Segersten; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; skola; narrativ; positionering; konstruktion; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur fritidshemmet positioneras i kommunala skolors hemsidors narrativ, samt söka se om narrativen har variationer som beror på demografiska och geografiska faktorer. Hemsidorna har analyserats genom narrativ analysmetod, med tillämpad positioneringsteori samt semiotisk bildanalys. LÄS MER

  5. 5. "Jag har ju hela livet framför mig" : En narrativ studie om unga tjejers berättelser om att leva i en våldsam relation

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Söderqvist; [2019]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; våld i nära relationer; unga tjejer; normaliseringsprocess; stödforum; narrativ metod; positioneringsteori;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att explorativt undersöka hur unga tjejer i en stödchatt på internet berättar om det våld de upplever eller har upplevt i sin nära relation. Med hjälp av en narrativ metod och teorin om positionering har uppsatsen svarat på vad som är framträdande i unga tjejers berättelser om våld samt hur unga tjejer positionerar sig själva och andra i relation till våldet de upplever i sin nära relation. LÄS MER