Sökning: "Positive self- and negative other presentation"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Positive self- and negative other presentation.

  1. 1. Idealbilden av livet online : En kvalitativ studie om normer och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Ehlin; Oskar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; social media; norms; self-presentation; networks; social capital;

    Sammanfattning : The digitalization of today’s society has developed rapidly. The internet has become a given and the popularity of social media is ever growing. One of them being Instagram, with a vast userbase who can publish and share images and videos with each other. LÄS MER

  2. 2. Filter och retuschering - ett sätt att leva upp till skönhetsidealet? En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser av bildmanipulationsverktyg på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristina Cosic; Hanna Markgren; [2021]
    Nyckelord :Young women; filters; retouching; beauty ideals; social media; Unga kvinnor; kamerafilter; retuschering; skönhetsideal; sociala medier;

    Sammanfattning : For a long period, the fashion- and advertising industry have contributed to unattainable beauty ideals among young women and retouching is not a new phenomenon. However, the rise of social media has led to easy access to free retouching applications and beautifying camera filters. LÄS MER

  3. 3. Bolsonaro and Social Media: A Critical Discourse Analysis of the Brazilian President’s Populist Communication on Twitter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Yago Matheus da Silva; [2020]
    Nyckelord :Populism; Social Media; Twitter; Bolsonaro; Discourse-Historical Approach DHA ;

    Sammanfattning : The present study explores Brazilian president Jair Bolsonaro’s online communication on the microblogging platform Twitter. The study aims to present the populist characteristics embedded in the president’s tweets, as well as the strategies he uses in his communication on the social media platform. LÄS MER

  4. 4. A selfie a day keeps insecurities away : En kvalitativ studie om unga vuxnas behov och upplevelse av att ladda upp selfies på Instagram

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rindala Ghazale; Moa Pareigis; [2017]
    Nyckelord :selfie; selfies; instagram; sociala behov; psykiska behov;

    Sammanfattning : Selfiekulturen har under de senaste åren växt sig stark. Över 350 miljoner selfie-relaterade hashtags finns på Instagram och det har arrangerats utställningar med just selfien i fokus. Bland individer som växte upp på 2000-talet, så kallade milleniegenerationen, har mer än hälften någon gång laddat upp en selfie på sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Gratis medlemskap! : En språkvetenskaplig studie av genre, diskurs och identitetsskapande i presentationen av kundklubbar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cecilia Liedberg; [2016]
    Nyckelord :customer club; membership; loyalty programs; systemic-functional grammar; text analysis; genre; discourse; identity; advertising; self-presentation; kundklubb; medlemskap; lojalitetsprogram; systemisk-funktionell grammatik; textanalys; genre; diskurs; identitet; reklam; självpresentation;

    Sammanfattning : Denna språkvetenskapliga studie syftar till att synliggöra och diskutera kring hur olika genredrag, diskurser och identiteter tas i uttryck genom kundklubbars självpresentationer. Detta för att se på vilket sätt kundklubbar framställer sig själva i jakten på att värva, behålla och främja lojala kunder. LÄS MER