Sökning: "Possible selves"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Possible selves.

  1. 1. Extramural English, Motivation and Identity : A study of Swedish young English language learners’ participation in English class

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sebastian Lagnebäck; [2022]
    Nyckelord :engagement; ideal L2 self; L2 learning experience; L2 motivational self system; linguistic portrait; phenomenographic;

    Sammanfattning : This phenomenographic study examines how imagining a future self as an English speaker and extramural English habits interact and affect the desire to learn English and engagement in the English classroom. The study was carried out in northern Sweden, and used a purposive sample of 23 pupils in the fifth and sixth grade of Swedish compulsory school. LÄS MER

  2. 2. Andraspråkstalares repertoarväxlingsstrategier : Ett didaktiskt verktyg för analys

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Larsson; [2022]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; identitetsmässig flexibilitet; motivation; multietnisk språkvarietet; självbilder; språklig medvetenhet; repertoarväxling;

    Sammanfattning : In this study, I designed a didactic tool for teachers’ analysis of second language speakers’ repertoire exchange strategies. The purpose of the study was to design, investigate and evaluate a didactic tool to identify second language speakers' motivation for changing repertoire and offer teachers an opportunity for analysis. LÄS MER

  3. 3. En studie av användandet av film och annat audiovisuellt material i undervisningen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karin Banstorp; [2021]
    Nyckelord :audiovisuellt material; film; meningserbjudande; moderna språk; possible selves; språkundervisning;

    Sammanfattning : Följande studie har haft som syfte att undersöka och analysera vilket audiovisuellt material lärare i moderna språk använder i sin undervisning och i vilken utsträckning de tar till varaden variationsrika mängd material som finns tillänglig idag via det digitaliserade klassrummet. Forskningsfrågorna var: Vilka typer av audiovisuellt material erbjuds elever som läser spanska och tyska som moderna språk på högstadiet? och Vilka meningserbjudanden innehåller det audiovisuella materialet som lärarna använder? Materialet för undersökningen har samlats in med hjälp av ett frågeformulär, där lärare i spanska och tyska på en specifik högstadieskola i Skåne har lämnat uppgifter om allt audiovisuellt material som de visar i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Throw shit against the wall and see what sticks : En innehållsanalys av nio folkbiblioteks självframställning på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Hanna Fransson; Johanna Lundberg; [2021]
    Nyckelord :folkbibliotek; sociala medier; Instagram; Instagraminlägg; identitet; roll; jag; institutionell identitet; professionell identitet; sociala medieidentitet; medierad identitet; självbild; självframställning; självuppfattning; innehållsanalys; kategorisering;

    Sammanfattning : As the title of this thesis suggests, presenting one’s self in modern-day society can sometimes resemble a trial-and-error process. In this bachelor’s thesis, the aim is to examine nine Swedish public libraries’ self-presentation through their social media expressions, thus to provide a contemporary overview of what content is being published in relation to the public library organization’s identity formation within the social media platform Instagram. LÄS MER

  5. 5. Du är vad du äter - En kvalitativ studie om livsmedelskonsumtion och identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Siri McGarvey; Amanda Hansson Olivius; [2020]
    Nyckelord :Identitet; Konsumtion; Konsumtionsbeteende; Livsmedel; Kunskap; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Du är vad du äter - En kvalitativ studie om livsmedelskonsumtion och identitet. Universitet: Lunds universitet, Institutionen för service management och tjänstevetenskap Kurs: KSMK65 Examensarbete för kandidatexamen VT 2020 Syfte: Syftet med detta arbete är att studera individers konsumtion och icke-konsumtion av livsmedelsprodukter ur ett identitetsperspektiv. LÄS MER