Sökning: "Postkolonialism skola"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Postkolonialism skola.
1. Skoldramaturgi om Orienten : Föreställningar om Östasien och orientalism i de svenska historieböckerna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syfte med den här studien analyserar hur svenska historieböcker framställer Östasien, östasiater och deras historia. Studien inramas inom de postkolonialistiska studierna med särskilt referens till begreppet Orientalism som definierades av forskaren Edward W. Said. LÄS MER
2. Religionskunskapsläromedels-analys på islam-kapitel.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete är en läromedelsanalys vars fokus kommer ligga på att analysera sexreligionskunskapsläromedel som håller sig inom tidsramen 2011 fram till idag 2022. Syftet äratt se hur författaren/författarna presenterar islam i läroböckerna samt vilka maktstrukturersom vi finner med hjälp av våra fyra teoretiska glasögon. LÄS MER
3. Undervisning i flyktingkrisens svallvågor : - En kvalitativ studie om lärares hantering av Sveriges kulturella mångfald i sin undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I studien undersöks och analyseras hur lärare hanterar Sveriges kulturella mångfald i sin undervisning. Studiens empiriska material har samlats in genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomförda med fem respondenter, samtliga praktiserande lärare i skolor med ett mångkulturellt elevunderlag. LÄS MER
4. Myten om Väst
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Studien har syftat till att utifrån ett intersektionellt perspektiv analysera läromedlet Hem- och konsumentkunskap åk 7-9 av Sjöholm, Hjalmarsson, Arvidsson, Hedelin & Olofsson (2011). Analysens målsättning har varit att lyfta vilka värden och normer som konstrueras och förmedlas genom läromedlet. LÄS MER
5. ”Vissa tillfällen känner man sig svensk, men inte ens då”. En kvalitativ intervjustudie om unga tjejer som rasifieras i skolan och osynliggörs i media.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Utifrån socialpsykologiska och postkoloniala perspektiv var syftet med studien att undersöka hur självbilden hos en grupp unga tjejer som gjordes till avvikande i den svenska kontexten påverkades av skolan och medias blick på dem. Målet var att undersöka hur intervjupersonernas självbild påverkades av rasifiering, hur de förstod sina erfarenheter av rasism och vilka strategier de använde för att stärka sig själva. LÄS MER