Sökning: "Postmodernism reklam"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Postmodernism reklam.

  1. 1. Identitet säljer! : - En retorisk studie om hur konkurrerande varumärken framställer sin identitet och konstruerar identiteter i reklam -

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrika Herlitz; Natthawat Phaithong; [2022]
    Nyckelord :Constitutive rhetoric; visual and multimodal rhetoric; brand identity; social identity; postmodernism; social representation; advertisement;

    Sammanfattning : The following study will examine brand identity to seek to understand how competing large companies – Apple and Samsung – successfully communicate their brand identity in similar or different ways in commercial contexts. The purpose is to investigate how brand identity constructs social groups and individuals through rhetorical identification. LÄS MER

  2. 2. Graffiti och dess kopplingar till etablerad grafisk design

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Jacob Tromark; Gustav Thunberg; [2019]
    Nyckelord :Postmodernism; Graffiti; Grafisk-design; Mode; Reklam; Bildanalys; Keith Harring; Jean Michel Basquiat; Hiphop; Historia;

    Sammanfattning : Graffiti är en konstform som kan väcka olika associationer beroendepå dess kontext. Graffiti-begreppet är brett men förknippas oftast medvandalism. I olika sammanhang kan bilden av graffiti dock omformasfrån en rebellisk ungdomskultur till något som passar inom deexklusiva finrummen. LÄS MER

  3. 3. "Alla bryr sig om miljön!" - En analys av hur dagens miljöproblem kommer till uttryck i reklam

    L2-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Marika Nilsson; Michaela Engström; [2012]
    Nyckelord :hållbarhet; miljö; risksamhälle; Ben Jerry’s; Grön marknadsföring; postmodernism; reklam; marknadsföring; miljömedvetande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever i ett postmodernt samhälle där miljöproblem är ett stort fenomen som präglar vår kultur. I denna uppsats har vi studerat hur marknadsföring drar nytta av människors oro för miljön, genom grön marknadsföring. Vi har använt Ben & Jerry’s som fallstudie och gjort en semiotisk och retorisk analys av deras hemsida. LÄS MER

  4. 4. Vad kostar äkta? En skärskådning av mötet mellan autenticitet och kommersialism

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Klasson; David Gill; [2011]
    Nyckelord :Företagsledning; Management of enterprises; management; Reklam.; Post-postmodernism; Kommersialism; Autenticitet; Consumer Culture Theory; Business and Economics;

    Sammanfattning : Det existerar en truism inom den konsumentkulturella litteraturen som säger att det föreligger en stark konflikt i relationen mellan autenticitet och kommersialism. Vi vill kritiskt undersöka denna förgivet-tagna sanning, vilket vi tror ger oss underlag till att pröva Douglas Holts förutsägelse om att vi är på väg mot en post-postmodern konsumentkultur. LÄS MER

  5. 5. Kultursponsring som reklam : Inställningar och attityder ur ett mottagarperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ingrid Freese; Anna Wikström; [2005]
    Nyckelord :kultursponsring; sponsring; reklam; värderingar; ungdomar; cultural studies; marknadskommunikation; postmodernism; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ungdomar födda på 80-talet har visat sig ha en negativ inställning till reklam. Detta har gjort att företagen söker andra vägar för att nå denna målgrupp och en allt vanligare strategi har blivit att sponsra populära artister och evenemang, en form av kultursponsring. LÄS MER