Sökning: "Pragmatisk perspektiv i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Pragmatisk perspektiv i förskolan.

  1. 1. Hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar av att använda utomhusmiljön som plats för lärande om och för hållbar utveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk medvetenhet; Hållbar utveckling; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar av att skapa ett växande intresse om hållbar utveckling hos barn samt hur de ser på att använda sig av utomhusmiljön som plats för lärande. Studien bygger på en kvalitativ ansats där sex verksamma pedagoger i förskolan har intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Utomhusvistelsen i förskolan. Ett utomhuspedagogiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares roll och didaktiska val i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Eriksson; Therese Boström; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskollärares roll; didaktiska val; platsens betydelse; utomhusmiljö; förskolegården.;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att få mer kunskap om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utomhuspedagogik i förskolan samt synliggöra förskollärares förhållningssätt och didaktiska val gällande undervisning i förskolans utomhusmiljö. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har åtta yrkesverksamma förskollärare intervjuats. LÄS MER

  3. 3. "Vadå undervisning? Dom är väl för små för att lära sig så här mycket saker?" : En kvalitativ studie om förskollärares och förskollärarstudenters uppfattning av begreppet undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rickard Arnberg; Josefin Thunqvist; [2018]
    Nyckelord :förskola; undervisning; läroplan; förskollärare; förskollärarstudenter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare och förskollärarstudenter uppfattar begreppet undervisning samt hur de anser att undervisning kan bedrivas i förskolan, vidare presenteras även de skillnader som går att utläsa mellan dessa två respondentgrupper.Studiens teoretiska ramverk utgörs av det sociokulturella perspektivet, forskning kring undervisning och lärande ur ett didaktiskt perspektiv samt definitioner av begreppet undervisning. LÄS MER

  4. 4. Kemi med inriktning för hållbar utveckling i förskolan : Hållbar utveckling – meningsfullt lärande om källsortering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Marcus Lennemyr; [2015]
    Nyckelord :Meaningful education; Sustainable development; Chemistry; Pragmatic perspective; Preschool; Meningsfullt lärande; Hållbar utveckling; Kemi; Pragmatisk perspektiv; Förskola;

    Sammanfattning : Den här studien inriktar sig på hur förskollärare jobbar med ämnet kemi. Inom ämnet kemi kommer fokus att ligga på utbildning inom hållbar utveckling och hur förskollärarna skapar en intressant och meningsfull utbildning för barnen. LÄS MER

  5. 5. Återvinning och återbruk i förskolan : Förskollärares och en förskolechefs perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Holmberg; Elin Widroth; [2015]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; återbruk; återvinning; förskollärare; förskolechef; barn; vårdnadshavare; förskola; delaktighet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det inte finns mycket forskning inom området hållbar utveckling i förskoleåldrarna. Detta område är aktuellt i dagens samhälle. I den här studien fokuseras det på begreppen återbruk och återvinning i förskolan som är en del av den hållbara utvecklingen. LÄS MER