Sökning: "Pragmatism"

Visar resultat 11 - 15 av 281 uppsatser innehållade ordet Pragmatism.

  1. 11. FN:s utredningsmekanismer, internationell människorätt och realpolitik: En dekonstruktion av utredningsmekanismernas politiska inflytanden, struktur och ursprung

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Alexander Pedersen; [2023]
    Nyckelord :IIIM; IIMM; UNITAD; international human rights law; UN; formalism; pragmatism; anti-formalism.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker FN:s utredningsmekanismer som inrättades med avsikten att samla in, analysera, katalogisera och fördela bevismaterial till internationella samt nationella rättsväsenden. Uppsatsens övergripande frågeställning behandlar vad utredningsmekanismerna representerar i relation till den internationella människorättens begränsningar och möjligheter. LÄS MER

  2. 12. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  3. 13. ENTREPRENÖRSKAP I DEN SVENSKA GYMNASIESKOLAN : Hur kan entreprenörskap implementeras inom samhällskunskapen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Micaela Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurship education; entrepreneurial learning; value creation; secondary school; civics.;

    Sammanfattning : In 2011, the Swedish upper secondary school curriculum underwent a reform, which resulted in entrepreneurship being integrated into all subjects. However, entrepreneurship is not explicitly mentioned in the purpose or central contents of civics, raising questions about how it should be integrated within the subject. LÄS MER

  4. 14. Icke-verbal kommunikation i flerspråkiga utbildningsverksamheter för yngre barn : Ur en specialpedagogs och en logopeds synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Palmgren; Emilia Thornblad; [2023]
    Nyckelord :Non-verbal communication; conscious non-verbal communication; younger children; multilingual activities; speech therapist; special education teacher; pragmatism; Icke-verbal kommunikation; medveten icke-verbal kommunikation; yngre barn; flerspråkiga verksamheter; logoped; specialpedagog; pragmatism;

    Sammanfattning : Icke-verbal kommunikation är ett viktigt komplement till det verbala språket, inte främst i utbildningsverksamheter med yngre barn. Syftet med studien är att undersöka en logopeds och en specialpedagogs syn på hur och om icke-verbal kommunikation används medvetet som ett pedagogiskt verktyg i flerspråkiga verksamheter för yngre barn och varför det används. LÄS MER

  5. 15. Biomedicinska analytikers reflektioner under verksamhetsförlagd utbildning : En kvalitativ analys av studenters reflektionsloggböcker

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Amrah Heikkinen; [2023]
    Nyckelord :Biomedical laboratory science profession; internship; reflection; quality assurance; reasonableness assessment; interaction; professionalization and laboratory methodology science; Biomedicinsk analytiker; verksamhetsförlagd utbildning; reflektion; kvalitetssäkring; rimlighetsbedömning; interaktion; professionalisering; laboratoriemetodik.  ;

    Sammanfattning : Reflektion eftersträvas ofta i högre utbildning. Forskning och beprövad erfarenhet visar att aktiviteten ska ha avgörande betydelse för studenters djuplärande. Reflektion har även visat sig ha en central betydelse för studenters professionella lärande. Denna studie fokuserar på reflektion hos blivande biomedicinska analytiker (BMA). LÄS MER