Sökning: "Praktisk bildundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Praktisk bildundervisning.

  1. 1. Visuella kulturers roll i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabelle Strömvall; Tintin Krans Genrup; [2021]
    Nyckelord :Visuell Kultur; Bildundervisning; Representation; Kultur; Praktisk bildundervisning; digitalisering; populärkultur.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar visuella kulturer utifrån en skolkontext. Undersökningen är baserad på ett antal vetenskapliga texter och ett urval av källor har gjorts och kritiskt granskats utifrån deras relevans i förhållande till vår frågeställning. LÄS MER

  2. 2. Bildämnets metodik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Isa Engström; [2021]
    Nyckelord :didaktik; metodik; undervisningspraktiker; bild; bildlärare; bildundervisning;

    Sammanfattning : Den bildundervisning som sker i klassrummen centreras runt manuella bildframställningsmetoder och avspeglar snarare en praktisk-estetisk syn på bildämnet än den kommunikativa som senare läroplaner skriver fram. Mot bakgrund av det och den förskjutning som skett i och med akademiseringen av lärarutbildningar, där det mer teoretiska och övergripande begreppet didaktik fått ersätta metodiken, undersöker denna kunskapsöversikt hur forskningen skriver fram att bildundervisningen utformas. LÄS MER

  3. 3. Att verkligen göra någonting : Diskursiva förhandlingar om bildämnets värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Parkman; [2020]
    Nyckelord :praktisk-estetiska ämnen; ämneskonceptioner; lärande; betyg;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur bildlärare beskriver bildämnet i förhållande till nyanlända elever på språkintroduktionsprogrammet. Studien bygger på en diskurspsykologisk analys av fem semistrukturerade intervjuer. Det visade sig att lärarna upplevt bildämnet som problematiskt ur ett flertal aspekter. LÄS MER

  4. 4. Diskursiva positioneringar till de estetiska ämnenas legitimitet : En studie om hur lärare talar om sina kurser i estetiska ämnen sedan gymnasiereformen 2011

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Söderberg; [2018]
    Nyckelord :Bilddidaktik; Estetiska ämnen; bildämnet; diskurs; diskursteori; bildningsideal; bildundervisning; kvalitativ analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte handlar om att undersöka hur lärare med specifik ämnesprofil talar om estetiska ämnen sedan gymnasiereformen 2011. I studien medverkade verksamma lärare från tre gymnasieskolor i Mellansverige som erbjuder estetiska programmet med inriktning mot bild. LÄS MER

  5. 5. Bilden på väggen : om bilden, dess retoriska dimensioner och användning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jan Ekenberg; [2014]
    Nyckelord :bilders retoriska dimensioner; bildretorik; semiotik; narrativ analys; bildpedagogik; bildundervisning; bilder i skolan; att använda bilder; berättande;

    Sammanfattning : Skolmiljöerna är liksom de allra flesta av våra sociala rum fyllda med bilder. Samtidigt präglas skolan av en textspråksdominerande kunskapssyn. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur bilders egenskaper påverkarade hur elever använder bilder. LÄS MER