Sökning: "Praktisk fysikundervisning"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Praktisk fysikundervisning.
1. Fysikundervisning på högstadiet och gymnasiet. En studie av lärares syn på utbildningsmetoder ur ett fysikdidaktiskt forskningsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : I flera rapporter som PISA-undersökningen (2012), Skolverket (2006; 2009; 2013) och Skolinspektionen (2010) genomfört har det framgått att svenska elevers intresse och resultat i ämnet fysik förändrats i negativ riktning. I ett individ-samhällsperspektiv är det viktigt att vända denna trend. LÄS MER
2. Fysikundervisning inom årskurserna 1-6 : Hur klasslärare respektive lärare på science center ser på fysikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om hur några lärare vid science center respektive klasslärare bedriver fysikundervisning för elever i årskurs 1-6. Studien har ett konstruktivistiskt perspektiv och grundar sig på intervjuer. LÄS MER
3. Fysikundervisningen i årskurs F-6 : En systematisk litteraturstudie om hur fysikundervisning kan utföras utanför klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Sammandrag Syftet med denna litteraturstudie var att kartlägga forskning om hur fysikundervisning kan utföras utanför klassrummet och avser undervisningen i årskurs F-6. Frågeställningarna har besvarats med hjälp av en systematisk litteraturstudie i databaserna Google Scholar, ERIC, avhandlingar.se, NorDiNa och DiVA. LÄS MER
4. Bilder av fysik : En studie om fysik på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : I detta arbete så vill jag studera hur praktisk fysikundervisning och bedömning i några svenska gymnasieskolor överensstämmer med modern forskning om fysikpedagogik. Denna forskning spänner över ett brett spektrum av metoder och teorier, varav jag har fokuserat på om lärarnas undervisning kan beskrivas som -elevaktiv eller inte, -mer eller mindre baserad på bokstudier, -inriktad på konceptuell förståelse eller mer förmågan att räkna specifika uppgifter. LÄS MER