Sökning: "Praktisk yrkesteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Praktisk yrkesteori.

  1. 1. Inkludering vid läs - och skrivsvårigheter : Gymnasielärares förståelse, förhållningssätt och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mona Bonn; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; definition; attitudes; strategies; reading; writing; disability; swedish; high school; secondary school; Inkludering; förståelse; förhållningssätt; strategier; läs- och skrivsvårigheter; svenska; gymnasiet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka och på så vis öka kunskapen om hur begreppet inkludering förstås av gymnasielärare i svenska som undervisar elever med läs- och skrivsvårigheter som går i vanliga klasser. Vidare syftade studien till att öka kunskapen kring hur förhållningssätten till undervisning av elever med läs- och skrivsvårigheter ser ut bland gymnasielärare i svenska, samt vilka olika strategier som används av lärarna i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Krävs evidens vid ett professionellt krisstödsarbete? : En kvalitativ studie om hur krisstödspersoner upplever att deras arbetssätt påverkas av det vetenskapliga underlaget för krisintervention i akut- och mellanfas vid allvarliga och extraordinära händelser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Gabriella Bjurhamn; Sven Moubis; [2020]
    Nyckelord :Krisstöd; allvarlig händelse; modern kristeori; praktisk kunskap; kollegial kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Varje region i Sverige ansvarar för att ha en organiserad beredskap av krisstöd. Krisstödet ska aktualiseras i nära anslutning till allvarliga och extraordinära händelser och ansvara för det psykosociala stödet till de som omfattas av behovet. LÄS MER

  3. 3. Historielärares undervisningsstrategier : Att undervisa om det förgågna

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Julia Danielsson; [2017]
    Nyckelord :undervisningsstrategier; halvstrukturerade intervjuer; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att studera historielärares undervisningsstrategier. Begreppet undervisningsstrategier är ett begrepp som bygger på lärares syfte, innehåll och material i undervisningen. De bygger även på de didaktiska frågorna vad, hur och varför. LÄS MER

  4. 4. Historielärares undervisningsstrategier : En studie av lärares erfarenheter av historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jon Rosling; [2015]
    Nyckelord :Historiedidaktik; gymnasielärare; halvstrukturerade intervjuer; undervisningsstrategier.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera historielärares undervisningsstrategier. Undervisningsstrategier är ett begrepp som bygger på frågorna hur, vad och varför lärare bedriver sin undervisning. En viktig del av begreppet är att det sträcker sig över en längre tid. LÄS MER

  5. 5. Värdebasen i Den Tionde Dagen : om normer, praxisteori och värden i lokal skolutveckling

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Erik Andersson; [2006]
    Nyckelord :Värden; värderingar; normer; moral; etik; pedagogisk grundsyn; praktisk yrkesteori; praxisteori; yrkesetik; reflektion; praxis; skolutveckling; abduktion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i det lokala skolutvecklingsprojektet Den Tionde Dagen studeras grundläggande värde- och normprinciper. Studien har fokus på den kollektiva moralen (normerna), praxisteorin (normerna och värderingarna) samt värdebasen (värdegrunden) inom kontexten lokal skolutveckling. LÄS MER