Sökning: "Praxisgemenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet Praxisgemenskap.
1. Från hjärtat till hjärnan : En undersökning av pulsträningens roll i skolans undervisning ur ett lärarperspektiv
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Bakgrund- Stillasittande hos barn och ungdomar blir ett allt mer samhällsproblem, därav har skolor velat ta initiativet kring att minska det här problemet. Det har de gjort genom olika former, ett av dem är investeringen av pulspass, som är ett av projekten till att minska stillasittande. LÄS MER
2. Demokrati och praxisgemenskaper i fritidshemmets didaktik
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att undersöka existerande forskning om didaktik i fritidshem i relation till lärarens roll, demokratiska arbetssätt och praxisgemenskaper. Datainsamlingen har baserats på systematiska sökningar i databasen ERIC och Swepub. LÄS MER
3. Lifelong learning at Scania and KTH : A qualitative study on community of practice as a learning method in contract education
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : This degree project examines the feasibility of implementing a community of practice within the contract education course ”Sustainable Transport Systems” offered at KTH Royal Institute of Sweden in collaboration with Scania. This degree project aims to investigate if it would be possible to increase participation in the course by creating study circles led by circle leaders who have completed the course. LÄS MER
4. Prestationsångest och nervositet i sångundervisning : En studie om sångpedagogers sätt att arbeta med prestationsångest och nervositet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : This study examines how singing teachers experience students' nervousness and performance anxiety, what physical and intellectual tools they use to work with it and how they have learned to deal with students' nervousness and performance anxiety. The profession of a vocal coach is a socio-cultural profession – they learn from each other, from their students and through individual studies and education. LÄS MER
5. Lärares arbetsintroduktion –hur fungerar den egentligen? : En kvalitativ studie om lärares upplevelser och erfarenheter av introduktionsprocessen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Introduktion är avgörande för att nyanställda lärare ska socialiseras in i arbetet under den första tiden på en ny arbetsplats. Tidigare internationella studier menar att det behöver finnas struktur i lärares introduktion samtidigt som det är viktigt att få stöttning i det dagliga arbetet för att uppnå en framgångsrik introduktionsprocess. LÄS MER