Sökning: "Praxisnära forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Praxisnära forskning.

  1. 1. Det står ju inte i texten... : En Learning Study om högläsning som verktyg vid undervisning av läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Qvennerstedt; [2019]
    Nyckelord :variationsteori; kritiska aspekter; praxisnära metod; svenskundervisning; läsförståelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med stöd av variationsteorin undersöka vad högläsning av skönlitteratur kan bidra med i undervisning av läsförståelsestrategier. Syftet besvaras genom följande syftesfrågor: Vilka är för den valda elevgruppen de kritiska aspekterna vid undervisning om läsning ”mellan raderna”. LÄS MER

  2. 2. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER

  3. 3. Att sjunga starkt och svagt - en learning study i grundskolans årskurs tre

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Petra Assarsson; [2016]
    Nyckelord :learning study; musik; sång; praxisnära forskning; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka aspekter elever i årskurs tre behöver uppmärksammas på för att kunna sjunga starkt och svagt. Syftet är också att för läraren utveckla kunskaper om praxisnära forskning. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers rätt till likvärdig utbildning ”Man är starkast i sitt eget land för det är där man kan och har lärt sig om allt”

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mariane Najjar; [2015-07-29]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Kartläggning; Introduktionsenhet; Integration;

    Sammanfattning : Syftet Studien handlar om hur den förändrade introduktionen och inslussningen för nyanlända elever uppfattas och upplevs ur integrationssynpunkt. Syftet är att studera hur verksamheten har genomgått en förändring från att ha varit en Introduktionsskola till att ha blivit en Introduktionsenhet. LÄS MER

  5. 5. En gränslös värld, där alla behövs, för att alla är olika : En fenomenologisk studie om lustfyllt lärande i den dramapedagogiska föreställningsprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Beatrice Letfors; [2015]
    Nyckelord :Dramapedagogik; teaterpedagogik; lustfyllt lärande; fokussamtal; fokusgrupp; praxisnära forskning; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka fenomenet lustfyllt lärande, som det upplevs av eleverna, i en dramapedagogisk föreställningsprocess. Undersökningen är fenomenologisk med fokus på elevernas emotionella upplevelse. LÄS MER