Sökning: "Pre-school children writing"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Pre-school children writing.

  1. 1. Redo eller inte? : En studie om hur blivande förskollärare uppfattar sina kunskaper och kompetens om digitalisering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Edina Begovic; Jennifer Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Adequate digital competence; digitalization; professional development; pre-service teachers.; Adekvat digital kompetens; digitalisering; professionsutveckling; blivande förskollärare;

    Sammanfattning : This study aims to contribute to knowledge about to what extent pre-school teacher students feel ready to work with digitalization in pre-schools after completing their teacher education. The participants are Swedish pre-school teacher students from the last two semesters in their teacher education programme, since we searched for students who will soon start to work in pre-schools. LÄS MER

  2. 2. Lekmiljöer formar framtida generationer : en undersökning kring utvecklande lekmiljöer och förskolegårdar i ett Uppsala som förtätas

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Louise Zetterling; Oskar Berg; [2022]
    Nyckelord :Affordance; barns utveckling; lekmiljö; förskola; naturkontakt; förtätning;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att, genom en litteraturgenomgång, genomförda intervjuer och påföljande analys, undersöka hur lekmiljöer bör utformas för att öka möjligheten för barn i förskoleåldern att utvecklas och lära. Intervjumaterialet är insamlat från pedagoger som jobbar på förskolebussarna, ett koncept där Uppsala kommun tillhandahåller bussar designad att fungera som en vanlig förskola som kan ta barnen till skogsområden eller lekmiljöer i och utanför staden. LÄS MER

  3. 3. Pedagogernas roll i förskolebarnens läs- och skrivutveckling. : En studie om hur förskolepedagogerna arbetar med skriftspråk i förskolan, samt hur de ser på sin roll i att främja barnens lärande inom detta område.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Madelene Thorstensson; [2018]
    Nyckelord :Written language; children; teacher; alphabet; reading; writing; Skriftspråk; barn; pedagog; alfabet; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att ta reda på hur förskolepedagoger arbetar med att utveckla barns läs- och skrivinlärning. Jag ville ta reda på hur pedagoger främjar denna inlärning, samt hur de ser på sin roll i lärandet. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter : Fokus på förskolan och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ågren Josefin; [2018]
    Nyckelord :Read and write difficulties; Pre-school; Tools; Läs- och skrivsvårigheter; Förskolan; Hjälpmedel;

    Sammanfattning : The subject of reading and writing difficulties has been a research object sin- ce the 40's and it ́s come a long way in what should happen and how to act however, it is still children who do not get the help that is needed in pre- school and pre-school classes. This study has sought to identify the difficulty of educators and teachers to detect early-stage problems. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder att arbeta språkutvecklande i förskoloaklass : Med fokus på fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Christina Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Phonological awareness; preschool; reading disabilities Language awareness; decoding; language games; exercise programs; reading difficulties; pre-school class; special education; Språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet; läs och- skrivförberedd; avkodning; fonemisk medvetenhet; språklekar; intensivträning; lässvårigheter; förskoleklass.;

    Sammanfattning : Thepurpose of my study is to investigate pedagogues experience of working methodsto promote linguistic phonological development in pre-school children whoselanguage development is weak. The aim is further tohighlight the obstacles and opportunities that the pedagogues in the studyconsider to aggravate and stimulate the work of language development inchildren with weak phonological awareness and how the organization's designaffects the teachers 'work in this area. LÄS MER