Sökning: "Premium product"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden Premium product.

  1. 1. Svenska börsmarknadens utveckling under 150 år

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Edlund; Anna Carin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Bruttonationalprodukt; totala börsvärdet; riskpremie; strukturcykler; finansiella instabilitet; finansiella bubblor och finansiell kris.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker sambandet mellan avkastningen på ett brett marknadsindex för aktier och bruttonationalprodukten (BNP), benämnt som börsvärdeskvoten. Även utvecklingen av marknadens generella riskpremie studeras. Tidsperioden täcker åren 1870–2021. LÄS MER

  2. 2. Premium price for smaller size? : Testing the relationship between small firm cues and consumers’ willingness to pay for organic wine

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Louisa Hoppe; Diede Rosmalen; [2023]
    Nyckelord :firm cue; firm size; willingness to pay; organic wine;

    Sammanfattning : Consumer demand for organic products has increased due to growing awareness of climate change and sustainability. However, the higher price of organic products is a barrier for some consumers. LÄS MER

  3. 3. Rapid expansion of roof mounted PV systems in commercial facilities - How can they be insured?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Riskhantering (CI); Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Erik Lindén; [2023]
    Nyckelord :PV system fires; PV component failures; PV regulations; future PV regulations; PV risk assessment; PV risk evaluation; PV insurance price; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : PV system components that are exposed to unmanageable strain can be overheated, which subsequently results in a fire ignition. Common failure factors are poor component quality, mechanical exposure due to natural phenomena and poor craftmanship. The underlying problem is that PV regulations are lacking in quality or are non-existent. LÄS MER

  4. 4. Konsten att skapa ett varumärke : En kvalitativ studie om hur skandinaviska modevarumärken inom premiumsegmentet arbetar med varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ana Ristic; Lina Jörnhammar; Tove Höög; [2023]
    Nyckelord :brand; branding; brand identity; product mix; premium brand; fashion industry; varumärke; varumärkesbyggande; premiumvarumärke; varumärkesidentitet; produktmix; modeindustrin;

    Sammanfattning : Den globala modeindustrin är idag en av de mest konkurrenskraftiga branscherna i världen där särskilt premiumsegmentet har haft stor tillväxt på senare tid. I takt med att det regelbundet tillkommer nya företag på marknaden är det svårt för företag att särskilja sig från sina konkurrenter. LÄS MER

  5. 5. From cheap to chic: a quantitative study on using comparative transparency as a tool for brand attribute upgrading

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Adrian Brännstam; Simon Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Brand alliances; Business Transparency; Comparative Advertising; Brand- and Product Quality Perceptions; Brand Attribute Upgrading;

    Sammanfattning : This thesis constitutes the first attempt to investigate the concept of comparative transparency, a novel type of brand alliance, inspired by comparative advertising and enabled by the growing trend of business transparency in the apparel industry. Broadly, the present study is designed to investigate whether a weak brand can capitalize on the positive attributes of a strong brand merely by being presented as having common manufacturers in an online retailing context. LÄS MER