Sökning: "Preschool curriculum Lpfö 98 rev 2010"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Preschool curriculum Lpfö 98 rev 2010.

  1. 1. Förskolan, närmande mot eller fjärmande från skolan? : En skolpolitisk analys av revisionerna av förskolans läroplan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Lingblom; [2021]
    Nyckelord :Läroplan; förskola; skolpolitik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, med föregångarna Lpfö 98 rev 10 och Lpfö 98 för att analysera revisionerna 2010 och 2018 ur ett skolpolitiskt perspektiv. Efter en innehållsanalys av förändringarna i läroplanen har dessa analyserats i förhållande till de skolpolitiska idéer som träder fram i regeringens uppdrag till Skolverket, motioner och propositioner samt Skolverkets arbete med revisionerna. LÄS MER

  2. 2. Den mobila förskolans roll för barns läroprocesser : kvalitativ studie om hur pedagoger upplever den mobila förskolans påverkan på barns utveckling av kunskaper och meningsskapande

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Eva Meyer Orsén; [2014]
    Nyckelord :Mobile Preschool; Learning; Knowledge; Development; Mening; Environment; Preschool curriculum Lpfö 98 rev 2010 ; Mobil förskola; Lärande; Kunskap; Utveckling; Meningsskapande; Miljö; Förskolans läroplan Lpfö 98 rev 2010 ;

    Sammanfattning : Mobil förskola är ett fenomen som har börjat ta plats och växer snabbt som ett komplement till den ordinarie pedagogiska förskoleverksamheten. Den har uppkommit som ett resultat av att samhället förändras och det ställer andra och nya krav på förskolan och skolan att möta barn och elever i ett lärande. LÄS MER

  3. 3. Den monokulturella mångkulturen i förskolan : En studie ur ett interkulturellt perspektiv om pedagogers tankar och uppfattningar kring ett kulturfrämjande arbete inom den mångkulturella förskolan

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Ayten Uludag; [2013]
    Nyckelord :Preschool; intercultural perspective; approach; multiculturalism; diversity; monoculture; culture; religion; multilingualism; Förskola; interkulturellt perspektiv; förhållningssätt; mångkultur; mångfald; monokultur; kultur; religion; flerspråkighet;

    Sammanfattning : In the context of world globalization, Sweden has today become a multicultural society, where many different cultures, religions, values and approaches are trying to co-exist. When the Swedish government's integration policy was put into effect, one sought to open the way for a more peaceful coexistence between majority and minority people. LÄS MER

  4. 4. Arbetet med att motverka traditionella könsmönster : Pedagogers tolkning av förskolans läroplan Lpfö-98

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofia Hultberg; Jenny Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Genus; könsmönster; förskola; jämställdhet; könsroller;

    Sammanfattning : 39 pedagoger yrkesverksamma i förskolan har fått svara på frågor om hur de tolkar begreppet “stereotypa könsroller” och hur de motverkar traditionella könsmönster, vilket uttrycks i förskolans läroplan Lpfö98, rev 2010. Intresset av att ta reda på vad pedagogerna anser, grundar sig i att vi erfarit att pedagoger arbetar olika med genus och jämställdhet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Irma Stadling; [2012]
    Nyckelord :Dokumentation; Pedagogisk dokumentation; Kunskap; Kvalitet;

    Sammanfattning : In July 2010 the curriculum Lpfö 98 was readjusted and was enhanced with new chapter, and the purpose of this essay is to study how preschool teachers discuss and describe how their conduction to the new chapter 2.6 of the readjust Curriculum Lpfö 98. I want to understand how they experience their work with the documentation. LÄS MER