Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 3830 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärplatta i förskolan : En studie om hur förskolebarn i åldern fyra och fem år utforskar lärplattan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping; Högskolan i Jönköping

    Författare :Christin Svensson; Cecilia Skoglund; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Lärplatta; Samspel; Videoobservationer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med barn som har koncentrationssvårigheter

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Kokkonen; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; exkludering; förskollärare; inkludering; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Studien undersökte förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med barn som har koncentrationssvårigheter och på vilket sätt förskollärare skapar delaktighet för barn i de vardagliga aktiviteterna. För att kunna besvara syfte och frågeställningar användes en kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Barns samhandlande i bildskapande : Posthumanistiska perspektiv på relationer mellan barn och material i skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karolina Berne; Tess Wallberg Hägg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien utgår från posthumanistisk teoribildning med inriktning mot agentisk realism, med syfte att undersöka hur barn och material samhandlar i bildskapande aktiviteter i förskolans skapandemiljö. Utifrån täta beskrivningar av fyra observationer analyseras de samhandlingar som uppstår mellan barn och material med hjälp av relevanta posthumanistiska begrepp. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers arbete gällande barns kunnande och förståelse för djur baserat på Reggio Emilias filosofi : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med djur i en Reggio Emilia-inspirerad förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Djur; förskola; pedagog; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : This study examine how pedagogues work to develop children's knowledge and understanding of animals based on the Reggio Emilia philosophy. To answer the questions at hand interviews with six pedagogues were held. This studies result showed that the most common approach of teaching was to use the forest. LÄS MER

  5. 5. Det finns liksom ingen begränsning : En kvalitativ studie om digitala verktyg i förskolans matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :lisa ramsén; Sandra Skogsberg; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematikundervisning; förskollärare; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärarens upplevelser om digitala verktyg i matematikundervisningen. För att få fram dessa upplevelser har vi ställt följande frågor: Hur beskriver förskollärare att de använder digitala verktyg i matematikundervisningen?  Vilken matematik beskriver förskollärarna att barnen får möjlighet att utveckla kunskap om, när de använder digitala verktyg i matematikundervisningen?   Denna studien inspireras av fenomenologi. LÄS MER