Sökning: "Preschooler"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Preschooler.

  1. 1. Stress inom förskolan : Kvalitativ studie hur arbetsmiljön och momenten i förskolan påverkas av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jonathan Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Educators; preschool; stress; work environment; Pedagoger; förskola; stress; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning från 1995 fanns stress inom läraryrket och liknande stress finns än idag. Syftet med studien är att beskriva moment som innehåller stressen och hur det påverkar arbetsmiljön i förskolan. Stressen undersöks med användandet av ljudinspelade intervjuer av två barnskötare och två förskollärare. LÄS MER

  2. 2. “ATT VARA LITEN” SPECIALISERAD BEHANDLING FÖR SMÅ BARN MED TRAUMA En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Pia Lelliott; Frida Rosenström; [2022]
    Nyckelord :emotional trauma; psychological trauma; posttraumatic stress; severe stress; infant; toddler; preschooler; small child; treatment; intervention; therapy; psykiskt trauma; psykologiskt trauma; posttraumatisk stress; svåra påfrestningar; spädbarn; småbarn; förskolebarn; litet barn; behandling; intervention; terapi;

    Sammanfattning : Idag finns ett starkt forskningsstöd som visar att små barn utvecklar PTSD eller andra stressrelaterade symtom i samband med trauma i lika eller högre grad än äldre barn, ungdomar och vuxna. De yngsta barnens starka beroende av sina vårdnadshavare för överlevnad och skydd i kombination med deras utvecklingsmässiga omognad gör de minsta barnen till en särskilt utsatt och sårbar grupp. LÄS MER

  3. 3. Medveten högläsning i förskolans sociala läsmiljö : En fältforksningsstudie om den dialogiska läsningens betydelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Stake; [2022]
    Nyckelord :dialogic reading; digital tools; preschool; reading aloud; reading environment; dialogisk läsning; digitala verktyg; förskola; högläsning och läsmiljö;

    Sammanfattning : The aim of this study is to enhance the understanding of how preschool teachers work with and reason about a language development using a dialogic reading approach in a social reading environment, when reading aloud to the preschoolers.The study consists of a field study that uses qualitative methods including observations and semi-structured interviews with preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. Kiderly : - ett sällskapsspel med fokus på mötet mellan äldre och yngre

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Julia Edgren; [2021]
    Nyckelord :Boardgame; Social Design; inklusive design; Koten; Elderly; older; Elder; Senior; Preschool; Teacher; Kindergarden; Preschooler; Children; Design; Sustainable Design; Dagis; Äldreomsorg; Äldrevård; Hållbarhet; Äldre; Ålderdomshem; Förskola; förskolebarn; sällskapsspel; Inklusive design; Design; Äldreboende; Gemenskap; Koten; Gävle Kommun; Pedagoger; Vårdare; Inklusive; SociaDagis; l hållbarhet; Interaktioner; Pensionärer; Senior; Designprocess; Projekt; Barn; Äldre; Yngre;

    Sammanfattning : I dagens samhälle lider många äldre av ofrivillig ensamhet. Effekterna av den ofrivilliga ensamheten leder till sämre välmående och utveckling av sjukdomar, både psykiskt och fysiskt. Livslängden på människan ökar tillsammans med belastningen på samhället och vården. Trots detta minskas omkostnaderna på äldrevården. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavares medvetenhet om läroplanen samt hur förskollärare väljer att informera om den.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jennie Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Guardians; preschool teachers; curriculum; preschool and children.; Vårdnadshavare; förskollärare; läroplan; förskola och barn.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till ökad kunskap omkring vårdnadshavarnas medvetenhet om läroplanen och om hur förskollärarna väljer att informera dem om denna. Detta för att forskning visar att samarbetet mellan vårdnadshavare och förskola är viktigt för förskolans utveckling och barnets välmående. LÄS MER