Sökning: "Price Behavior"

Visar resultat 16 - 20 av 454 uppsatser innehållade orden Price Behavior.

  1. 16. Från ord till handling: bakom konsumenternas gröna fasad : En studie om gapet mellan attityd och handling inom den svenska klädindustrin.

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emma Landén; Nazmee Noor; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Attitude-Behavior Gap ABG ; Consumer behavior; Clothing industry; Sustainability; Ethical consumtion;

    Sammanfattning : The subject of sustainable development is growing in relevance, and never before has research on the subject been as essential. Research shows that the globalization of the clothing industry has a significant impact on both climate and society. LÄS MER

  2. 17. Gen Z & hållbar modekonsumtion online : En kvalitativ studie om Gen Z:s attityder gentemot hållbar modekonsumtion online

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elenore Juliusson; Tarek Elias Mohsen; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; planerat beteende; avsikt-beteendegap; konsumtion; generation Z; hållbart mode;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Elenore Juliusson (98/07/17) Tarek Elias Mohsen   (92/09/21) Titel:   Gen Z & hållbar konsumtion online Handledare:  Sara Melén Hånell Nyckelord:  Hållbarhet, planerat beteende, avsikt-beteendegap,  konsumtion, generation Z, hållbart mode   Forskningsfråga: Hur översätts Gen Z:s attityd när det kommer till köpbeteende online     med fokus på mode och hållbarhet?  Syfte:   Studien undersöker Gen Z:s attityd till hållbar modekonsumtion och    vad som påverkar deras köpbeteende online. Metod:  Kvalitativ metod med fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  3. 18. A "new" Consumer Price Index (CPI) for monetary policy decisions in Sweden : How does a "new" technological CPI compare to the traditional CPI in measuring inflation and influencing monetary policy decisions?

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Josef Landén; [2023]
    Nyckelord :Consumer Price Index; Inflation; Technology; Monetary Policies; and Forecast;

    Sammanfattning : This study proposes a “new" consumer price index (CPI) and investigates the influence of Sweden's monetary policy on the new index level and its variations over time. Unlike the traditional CPI that the SCB uses, the "new" CPI tries to consider technology improvements by using macro data. LÄS MER

  4. 19. Understanding the Relation between Wind Power Output and Strategic Withholding through Production Failures: Evidence from Diversified Producers in Sweden

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :William Stålhök; Knut Örnéus; [2023]
    Nyckelord :Production Failures; Wind Power; Market Power; Strategic Withholding; Merit Order Effect;

    Sammanfattning : Previous research provide partial evidence for electricity producers utilizing production failures to disguise the strategic withholding of capacity as well as evidence of diversified electricity producers counteracting the price-reducing effect of the merit order through capacity withholding. In this study, we investigate whether an increased supply of wind power affects the number of reported unplanned production failures among diversified producers in Sweden, thus suggesting this being one of the specific mechanisms with which producers counteract the merit order effect. LÄS MER

  5. 20. Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Förare; Hanna Bielke; Sara Slättberg; [2023]
    Nyckelord :Intention-beteende gap; Theory of Planned Behavior; Hållbar klädkonsumtion; Barriärer; Second hand; Upcycling; Köpprocessen; Konsumentbeteende.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft Seminariedatum: 11-01-2023 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i Marknadsföring, Kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare: Hanna Bielke, Ellen Förare och Sara Slättberg. Handledare: Lars Carlman. LÄS MER