Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Dynamik och tillförlighet i finansiell prognostisering : En analys av djupinlärningsmodeller och deras reaktion på marknadsmanipulation
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Under åren har intensiv forskning pågått för att förbättra maskininlärningsmodellers förmåga att förutse marknadsrörelser. Trots detta har det, under finanshistorien, inträffat flera händelser, såsom "Flash-crash", som har påverkat marknaden och haft dramatiska konsekvenser för prisrörelserna. LÄS MER
2. MAR-drömmen administrativa sanktioner - En undersökning av administrativa sanktioners ändamålsenlighet vid marknadsmanipulationer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Under 2022 hade värdepappersinstitutet Avanza över 1.7 miljoner kunder, och ökade antalet kunde med 100 000 det året. För att försäkra sig om att alla aktörer som handlar med finansiella instrument vill fortsätta handla på marknaden, krävs det att de har förtroende för marknaden. LÄS MER
3. Nudging av gröna varor : En kvalitativ studie om hur matbutiker nudgear till ekologiska varor
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The share of organic sales in grocery stores has decreased and in 2021 the share decreased by 0.5 percent from the year before, where total sales amounted to 6.3 percent. In recent years, nudge theory has become more topical, especially in the subject of ecological- and environmental economics. LÄS MER
4. Customers' Perceptions on Logotype Prominence for High- and Low-end Apparel Brands
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : This quantitative study examines customers' preferences when it comes to logotype placement and size, and how these preferences differ for high- and low-end fashion brands. A customer survey (n=262) was conducted where the participants were asked questions regarding self-image, motivations to purchase luxury and demographics. LÄS MER
5. Marknadsmanipulation eller ej, det är frågan - En undersökning av Finansinspektionens tillämpning av förbudet mot marknadsmanipulation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Under 2020 ökade aktiesparandet bland privatpersoner i Sverige. Investeringsbeslut grundar sig i den information som finns tillgänglig på marknaden. För att säkerställa att den information som förmedlas till marknaden är korrekt och inte vilseleder marknaden finns ett förbud mot marknadsmanipulation i marknadsmissbruksförordningen. LÄS MER