Sökning: "Prisförändringar"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade ordet Prisförändringar.
1. Kan prisförändringar i olja och energi förklara variationen i de svenska hushållens sparande?
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
2. Optimization of an energy system in rural Thailand
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : By 2020, Thailand ensured 100% electricity access to its 72 million inhabitants. This was partly done by promoting off-grid energy systems in rural areas instead of using costly grid extensions. LÄS MER
3. Oavsiktlig marknadsformning? : En kvalitativ studie av svenska livsmedelsföretags reaktioner på prisförändringar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den svenska livsmedelsmarknaden har under början av 2023 genomgått faser där priserna först har höjts och sedan har sänkts. Studien syftar till att undersöka om livsmedelsföretags reaktioner på prisförändringar kan resultera i så kallad oavsiktlig marknadsformning. LÄS MER
4. Unlocking the Potential of Battery Energy Storage Systems in the Nordic Frequency Regulation Markets : A techno-economic analysis to evaluate long-term profitability
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : As the Swedish power system has increased its shares of production coming from intermittent renewables, the production coming from large rotational units as nuclear, and hydropower, has decreased. Thereby, the power system has become more sensitive to sudden changes between production and consumption of electricity, increasing the risk of disruptions in the electricity grid. LÄS MER
5. Lantbrukskooperativ och insatsvaror : en studie om Lantmännens roll i en tid av höga gödningspriser
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Lantbrukare behöver idag hantera stora prisförändringar av insatsvaror som gödning. Under oroliga tider har kooperativ varit en viktig faktor för att öka marknadskraften för lantbrukarna. Ett kooperativ är ett privat företag som ägs av dem som ska nyttja och ta del av företaget. LÄS MER