Sökning: "Problem gambling"

Visar resultat 21 - 25 av 103 uppsatser innehållade orden Problem gambling.

  1. 21. Den nya spellagens inverkan på spelbolag och dess konsumenter : En undersökning av hur spelbolag balanserar spelansvaroch vinstintresse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Mitch Jörgensen; Hannes Persson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In 2019 the Swedish government restructured the Swedish gambling market. The once closed gambling monopoly opened up and invited new actors to the market. In order to acquire rights to the Swedish gambling market, the betting-and casino companies need to apply for a gambling license. LÄS MER

  2. 22. Idrottens kontroversiella beroendeställning till spelmarknaden : En studie om den omreglerade svenska spelmarknaden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Denis Isovic; Kim Svensson; [2021]
    Nyckelord :Gambling act; referral; license; gambling company; gambling policy; canalization; gambling market; Spellag; remiss; licens; spelbolag; spelpolitik; kanalisering; spelmarknad;

    Sammanfattning : This study deals with sport's controversial dependence on the gambling market. The aim of the study is to analyse the comments of authorities, organisations and associations regarding the governmental public inquiry (SOU 2017:30) A re-regulated gambling market. LÄS MER

  3. 23. Hur arbetar Svensk Elitfotboll (SEF) med sina huvudsponsorer Unibet och OBOS utifrån sin brand identity och hur uppfattas detta genom brand image?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :David Sax; Jeff Torberntsson; [2021]
    Nyckelord :SEF; Brand Identity; Brand Image; Positioning; Betting; Sponsorship;

    Sammanfattning : AbstractKeywords: Brand image, brand identity, sponsorship, betting, football, branding. Purpose: How does Swedish Elite Football (SEF) work with its main sponsors Unibet and OBOS based on its brand identity and how is this perceived through brandimage? Methodology: The study is based on a qualitative approach. LÄS MER

  4. 24. Bettingbolags sponsring till Allsvenskan och Allsvenska lag : Åsikter från unga svenska män

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Alexander Hamming; [2021]
    Nyckelord :Betting; unga män; sport; sportbetting; sponsring;

    Sammanfattning : Betting on sports is growing at a fast pace.  Betting addiction has today become a public health problem and young people in particular have a greater chance of becoming addicted to betting. Sports teams and leagues all over the world receive large sums of money from betting companies to be associated with them. LÄS MER

  5. 25. En intervjustudie om yrkesprofessionella spelberoendebehandlare och deras perspektiv på sitt nuvarande och framtida arbete i förhållande till digitaliseringen

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Silvia Magrini Klövmark; [2021]
    Nyckelord :gambling addiction; gambling symptom; gambling problem; internet adicctions; cognitive behavioral therapy; spelmissbruk; spelberoende; spelbehandling; digital behandling; kognitiv beteendeterapi;

    Sammanfattning : Introduktion: Idag har omkring 340 000 personer i Sverige någon grad av spelproblem, vilket är drygt 4 procent av befolkningen mellan 16–87 år. Cirka 165 000 personer delar hushåll med någon som har ett problemspelande och 68 000 utav dem är barn. LÄS MER