Sökning: "Problembaserat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Problembaserat lärande.

  1. 1. Self-efficacy i matematisk problemlösning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder för ökad self-efficacy hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Caroline Hallqvist; Martin Purfürst; [2024]
    Nyckelord :matematik; self-efficacy; problemlösning; undervisningsmetoder; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är genomförd som en strukturerad litteraturanalys och syftar till att sammanställa undervisningsmetoder lärare kan använda för att för att öka gymnasieelevers self-efficacy inom matematisk problemlösning, samt undersöka hur aktuell forskning beskriver self-efficacy inom just problemlösning. Litteratur har främst sökts i databasen ERIC, men även UniSearch har använts som komplement. LÄS MER

  2. 2. Undervisningsstrategier vid problemlösning i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emmelie Green Carlström; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Undervisningsstrategier; Problemlösningsförmåga;

    Sammanfattning : Problemlösning är en av de mest fundamentala delarna inom matematiken då de andra förmågorna adderas på ett naturligt sätt när eleverna ska lösa matematiska problem. Detta är en kvalitativ studie utifrån fenomenologisk teori vars syfte är att fördjupa kunskapen om vilka undervisningsstrategier som de deltagande lärarna uppger att de använder i undervisningen för att utveckla elevernas problemlösningsförmåga i matematikämnet. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla kritiskt tänkande genom problembaserat lärande : En litteraturstudie om hur elever utvecklar kritiskt tänkande genom att problembaserat lärande används i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erblina Aliu; Narona Cicek; [2023]
    Nyckelord :Problembaserat lärande; Kritiskt tänkande; Matematik; Konventionellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur problembaserat lärande utvecklar kritiskt tänkande hos eleverna. Syftet besvaras genom frågorna: Är problembaserat lärande effektiv för elevers förmåga att utveckla kritiskt tänkande jämfört med strukturerad undervisning? Vad säger forskningen om kritiskt tänkande och dess förmåga att förbättra lärandet? Hur kan läraren möjliggöra för eleverna att utveckla sitt kritiska tänkande genom problembaserat lärande. LÄS MER

  4. 4. Multipla undervisningsmetoder för adderat intresse : Inslag av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen samt dess effekter på elevernas intresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; Sofi Bornlid; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Intresse; Variation; Grupparbete; Laborativa moment; Problemlösning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för i vilken utsträckning inslag av variation i form av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen kan påverka elevers intresse för matematik, och isåfall vilka aspekter av variationen som visar sig vara avgörande för ett ökat intresse. För att besvara studiens frågeställningar har vetenskapliga artiklar kopplade till respektive variationsform sökts med förutbestämda urvalskriterier i databasen ERIC. LÄS MER

  5. 5. Utbildning genom utmaningsbaserat lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandy Addamshill; Alexandar Angelovski; [2022]
    Nyckelord :Challenge based learning CBL ; Problem based learning PBL ; hållbar utveckling; problembaserat lärande; naturvetenskap; utmaningsbaserat lärande; utbildning; teknik.;

    Sammanfattning : Under vfu perioden ht-2021 började vi fundera över vilka metoder lärarna använde sig av i undervisningen för naturvetenskap och teknik. De funderingar vi hade förstärktes efter en gemensam studieresa till Norge där vi fick uppleva nya lärmetoder, bland annat utmaningsbaserat lärande och problembaserat lärande. LÄS MER