Sökning: "Problemlösning matematik gymnasiet"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden Problemlösning matematik gymnasiet.

  1. 6. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Simon Harriesson; [2023]
    Nyckelord :kemi; matematik; svårigheter; elever; matematisk förmåga; överföring; lärare; enhetsanalys; rimlighetsbedömning; beräkningar; problemlösning; gymnasiet; Sverige;

    Sammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER

  2. 7. Dynamiska matematikprograms påverkan på elevers prestationer i matematik : En litteraturstudie av kvantitativ forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2022]
    Nyckelord :Dynamiska matematikprogram; matematikundervisning; elevprestationer; matematikområden; GeoGebra; Desmos; Cabri; Geometer s Sketchpad; kvasiexperimentell metod;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har numera en betydande roll i matematikundervisningen på gymnasiet, där dynamiska matematikprogram är ett tänkbart verktyg. I denna litteraturstudie sammanställs kvantitativ forskning för att ta reda på om undervisning med dynamiska matematikprogram leder till bättre elevprestationer i matematik, och i så fall inom vilka matematikområden detta gäller. LÄS MER

  3. 8. Kooperativt lärande och dess effekt på elevers attityder till matematik efter en lektionsaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Hermansson; Kristofer Nesling; [2022]
    Nyckelord :Attityder; inställning; gymnasiet; kooperativt lärande; matematik; matematikundervisning; motivation; problemlösning;

    Sammanfattning : Students' poor attitudes and lack of motivation towards mathematics is a subject that is widely studied and discussed. The purpose of this study is to investigate how one lesson of cooperative work can affect students' attitudes towards mathematics and to ask students what kind of mathematical abilities they use when working with cooperative learning. LÄS MER

  4. 9. Är programmering ett problem? : En undersökning om huruvida programmeringsuppgifter i matematikläromedel överensstämmer med ämnesplanens intentioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Miriam Magnusson; Johanna Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; programming; problem solving; curriculum; mathematics education; secondary school; Matematik; programmering; problemlösning; läroplan; matematikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine whether programming tasks in different textbooks correspond with the curriculum's intended goals. According to these goals programming is to be used as a tool for problem solving. LÄS MER

  5. 10. Programmering som verktyg för alla- att använda programmering som verktyg för problemlösning inom matematik pågymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Albin Löfstedt; [2021]
    Nyckelord :Design research; programming; block coding; experiential learning theory; mathematics education.; Design research; programmering; blockprogrammering; experiential learning theory; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Programming was included in the curriculum for mathematics at highschool 2018 and to beused as a tool for problem solving in the courses mathematics 3b, mathematics in the c-track,mathematics 4 and mathematics 5. The purpose of this study is to contribute knowledge to themathematics subject in high school by investigating and describing a teaching situation whereprogramming is used as a tool for problem solving in mathematics in high school. LÄS MER