Sökning: "Problemlösning"

Visar resultat 1 - 5 av 789 uppsatser innehållade ordet Problemlösning.

  1. 1. Problemlösningens roll i några läroböcker för matematik i årskurs 4

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Eric Wallander; [2019-03-11]
    Nyckelord :Problemlösning; läroböcker; matematik; lärande; lärarhandledningar; analys; årskurs 4.;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att undersöka hur problemlösningsuppgifter är utformade i någraläroböcker och tillhörande lärarhandledningar för matematik i årskurs 4. Studien som gjortsämnar att endast undersöka de uppgifter som benämns som problemlösningsuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker i Årskurs 5: Resonemang som krävs.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Robin Benjaminsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Matematik; läromedel; läroböcker; problem; problemlösning; resonemang; problemuppgift;

    Sammanfattning : Följande examensarbete syftar till att undersöka huruvida läroböckers problemlösningsuppgif-ter i årskurs 5 lever upp till de möjliga förväntningar som forskning ställer på dem i form av vilka resonemangstyper som går att tillämpa. I studien undersöks två aktuella läroböckers problemlösningsuppgifter utifrån vilka resonemang som de kräver och går att lösa med. LÄS MER

  3. 3. Hur andraspråkselever tar sig an problemlösningsuppgifter : Svårigheter i utförandet av problemlösningsuppgifter för andraspråkselever och vilka stöd de kan få för att öka förståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Berlitz; Nataline Soulaka; [2019]
    Nyckelord :andraspråkselever; problemlösning; matematikundervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vilka svårigheter som kan uppstå i problemlösning för elever som har svenska som andraspråk. För att ta reda på detta ställdes frågorna: “vilka svårigheter stöter elever med utländsk bakgrund på vid problemlösningsuppgifter?”  samt “vilket stöd kan de eleverna få i sitt lärande?” För att kunna svara på frågeställningarna utfördes en systematisk litteraturstudie och 12 artiklar har granskats och analyserats. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar Supplemental Instruction och traditionell undervisning elevers problemlösningsförmåga?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Johanna Nilsson; [2019]
    Nyckelord :matematik; SI; traditionell; undervisning; problemlösning;

    Sammanfattning : Under de senaste 10 åren har ett projekt utvecklats på Europeiskt Supplemental Instruction (SI) centrum i Lund som innebär att införa SI-verksamhet i gymnasieskolan. Då SI-verksamhet på gymnasieskolenivå är relativt nytt kunskapsområde har det inte hunnits göra så mycket forskning inom ämnet. LÄS MER

  5. 5. Problem är till för att lösas : En kvalitativ intervjustudie som undersöker hur grundskolelärares uppfattning om problemlösning i de yngre åldrarnas matematikundervisning stämmer överens med hur forskning och styrdokument ser på problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna-Sofia Larsson; Josefine Sillén; [2019]
    Nyckelord :Problem solving; students; elementary school; teaching strategies and Education.; problemlösning; elever; grundskolan; arbetssätt och utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärares uppfattning om problemlösning stämmer överens med hur forskning och styrdokument och ser på problemlösning. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER