Sökning: "Process inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade orden Process inlärning.

  1. 1. Undervisning av evolutionsteorin : En studie om vanligt förekommande missförstånd och pedagogiska strategier för att främja elevers begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Erika Alfsson; [2024]
    Nyckelord :Conceptual understanding; Everyday concepts; Evolution; Misconceptions; Pedagogical strategies; Begreppsförståelse; Evolution; Missuppfattningar; Pedagogiska strategier; Vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Several studies have shown that many students have misconceptions and everyday concepts about evolution that prevent them from learning the theory of evolution. Previous research has also shown that biology teachers are not always aware of students’ difficulties or design education that challenges students’ conceptual understanding of evolution. LÄS MER

  2. 2. Utilizing energy-saving techniques to reduce energy and memory consumption when training machine learning models : Sustainable Machine Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Khalid El Yaacoub; [2024]
    Nyckelord :Sustainable AI; Machine learning; Quantization-Aware Training; Model Distillation; Quantized Distillation; Siamese Neural Networks; Continual Learning; Experience Replay; Data Efficient AI; Energy Consumption; Energy-Savings; Sustainable ML; Computation resources; Hållbar maskin inlärning; Hållbar AI; Maskininlärning; Quantization-Aware Training; Model Distillation; Quantized Distillation; siamesiska neurala nätverk; Continual Learning; Experience Replay; Dataeffektiv AI; Energiförbrukning; Energibesparingar; Beräkningsresurser;

    Sammanfattning : Emerging machine learning (ML) techniques are showing great potential in prediction performance. However, research and development is often conducted in an environment with extensive computational resources and blinded by prediction performance. LÄS MER

  3. 3. Förekommer det skillnader mellan juristers och gemene mans moraliska ståndpunkter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emma Guldbrand; Eloise McLellan; [2023]
    Nyckelord :moral; personliga värderingar; beslutsfattande; jurister; sociala värderingar; morality; personal values; decision making; attorneys; social values; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om juristers moraliska uppfattning skiljer sig från gemene mans moraliska uppfattning. Den teoretiska bakgrunden om moral utgick från Haidts “Moral Foundations theory”, i enlighet med denna teori utgick studien från att det finns fem olika moraliska principer som utgör den moraliska kompassen. LÄS MER

  4. 4. How to Educate an Organization in Working with Security Topics from a User Experience Perspective

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi; Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Felicia Gabrielii Augustsson; Anna Dahlström; [2023]
    Nyckelord :User centered design; threat analysis; security; experiential learning; gamification; interactive learning tool; the design process; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In today's rapidly evolving society, the pervasive influence of technology has profoundly transformed various aspects of human life, presenting both unprecedented opportunities and critical security challenges. To mitigate the risks of data breaches, malicious attacks, and overall cyber threats, companies have taken proactive measures by providing education and training to their employees in the areas of cyber security and software security. LÄS MER

  5. 5. Lek, lärande & rörelse på bostadsgården med dagvatten som resurs

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Forsfält Ljungberg; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :multifunktionalitet; vattenlek; inlärning; rörelse; dagvatten; dagvattenhantering; bostadsgård; ; vattengestaltning; ekostaden; Augustenborg; Bo01; resurshantering;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utreder hur dagvatten kan användas som resurs för att främja lek, lärande och rörelse på bostadsgården. I urbana sammanhang ses ofta dagvatten som ett problem då stora vattenflöden överbelastar vår infrastruktur med förödande konsekvenser. LÄS MER