Sökning: "Processdrama"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Processdrama.
1. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER
2. Hur drama kan påverka olika aspekter av språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilka aspekter som drama i undervisningen kan ha på elevers språkutveckling. Frågeställningen besvarades genom att samla in vetenskapliga artiklar som hittades i databaserna Libsearch, Education Research Complete och Google Scholar. LÄS MER
3. Darwinfinkar - Ett Processdrama : En studie om effekten av drama som undervisningsmetod inom biologi i grundskolans år 4-6.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/BiologiSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om inslag av drama i undervisningen kan användas som metod för att gynna elevers kunskapsutveckling inom evolutionsteorin, i grundskolans årskurs 4–6. Studien genomfördes i årskurs 5 på en kommunal skola i Mellansverige. LÄS MER
4. Dramatisering som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om effekten av dramatiseringar i engelskundervisningen i grundskolans årskurser 1 till 3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur drama upplevs i engelskundervisningen i grundskolans årkurser 1 till 3. Studien gjordes kvalitativt där data samlades in via intervjuer och webbaserade enkäter. Tyngdpunkten i studien var att ta reda på hur lärare uppfattar och tolkar drama i relation till EFL-undervisning. LÄS MER
5. Naturvetenskaplig undervisning i en berättarstrukturell och processdramainriktad kontext : En kvalitativ studie om hur en sagoberättande och en lekfull improvisationsteatral kontext bidrar till hur de yngsta eleverna i grundskolan kan tillgodogöra sig innehållet i fysikundervisning gällande fenomenet ljud
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute with more knowledge about and, if so, how children aged 6-7 years can achieve understanding of scientific phenomena when their imagination and natural theatrical play are used in teaching. The study was conducted through the methods of action research and qualitative interview, which gave the researcher the opportunity to test ideas and thoughts directly in the school environment. LÄS MER