Sökning: "Processledning"

Visar resultat 6 - 10 av 84 uppsatser innehållade ordet Processledning.

  1. 6. Alternativ tvistlösning i vårdnadsmål : Hur barnets bästa tillgodoses i valet av tvistlösningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sara Bystedt; [2023]
    Nyckelord :processrätt; tvistemål; tvistlösning; medling; barnets bästa; samförståndslösning; vårdnad;

    Sammanfattning : I den svenska processrätten finns centrala regler som stadgar att domstolar ska verka för att de tvistande parterna, i de fall det är lämpligt, uppnår en samförståndslösning. För att en domstol ska avgöra om det är lämpligt att förordna ett alternativt tvistlösningsförfarande, behöver de under förberedelsen av målet undersöka om det är lämpligt i det specifika fallet att förordna en annan tvistlösningsmetod än en klassisk rättegång. LÄS MER

  2. 7. Effektivisera och kvalitetssäkra debitering av tilläggstjänster på Postnord TPL, Region Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Stefan José Paz Gomero; [2023]
    Nyckelord :Quality development; Lean; PDSA cycle; continuous flow; continuous improvement; process mapping; Quality management; Kvalitetsutveckling; Lean; PDSA-cykel; kontinuerligt flöde; ständiga förbättringar; processkartläggning; processledning;

    Sammanfattning : For a business to maintain its competitiveness, it should adapt to the constantly changingmarket to be able to meet the needs and expectations of their customers for quality. Thiscan be done by working with quality development and process management. LÄS MER

  3. 8. Identifiering av målgrupper för kundanpassad fakturahantering : En fallstudie inom fakturaservice

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Jennie Persson; [2023]
    Nyckelord :payment; invoice; error outcome; quality development; target groups; lead time; process; exchange; betalning; faktura; felutfall; kvalitetsutveckling; målgrupper; ledtid; process; utbyte;

    Sammanfattning : Studien har genomförts på ett företag inom fakturaservice. För att arbeta proaktivt med förbättring av fakturaprocessen har syftet med studien varit att undersöka om det fanns något samband mellan olika målgrupper av slutkunder och utebliven betalning inom ett visst kundsegment. LÄS MER

  4. 9. Organisation och ledning för innovation och stabil produktion : En fallstudie på en svensk organisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Annika Green; [2023]
    Nyckelord :adaptive leadership; adhocracy; ambidextrous organizations; quality; quality technology; leadership; offensive quality development; organizations; organizational culture; processes; adaptivt ledarskap; ad hoc-krati; ambidextra organisationer; kvalitet; kvalitetsteknik; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; organisation; organisationskultur; processer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur olika arbetssätt som är till synes oförenliga, det kreativa och problemlösande samt det stabila och produktionsmässiga, kan förenas inom samma verksamhet, med hög kvalitet och intern nöjdhet för de båda arbetssätten. Dagens organisationer är mer komplexa och med medarbetare som har högre kompetens, detta ställer krav på hur organisationer behöver struktureras och styras. LÄS MER

  5. 10. Domstolens roll i konsumentmål : Ett EU-rättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lisa Hedbäck; [2023]
    Nyckelord :europarätt; konsumenträtt; processrätt; civilprocess; civilprocessrätt; domstolens roll; domstol; konsumentmål; ex officio; materiell processledning; processledning; duarte hueros; konsumenttvist;

    Sammanfattning : The overall purpose of the thesis is to examine whether Swedish courts can fulfill the role that EU law attributes them in consumer disputes. To achieve the purpose, the thesis will be based on the following main question: Is the Swedish civil procedural system compatible with the obligations that EU law places on national courts in terms of ex officio action and direction of proceedings in consumer disputes?  Consumer legislation is often built on the idea that the consumer is in a weaker position in relation to the trader. LÄS MER