Sökning: "Produkt marknad"

Visar resultat 1 - 5 av 248 uppsatser innehållade orden Produkt marknad.

  1. 1. Hållbar Prissättning av Dricksvatten En studie av intervjuer och litteratur kring VA-branschens förutsättningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Amlöv; Maria Kleijn; David Sturk; [2023-09-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbar prissättning av dricksvatten och avloppshantering är inte en självklarhet. Uppsatsen studerar detta med avseende på vattenproducenters förutsättningar att prissätta deras produkt med hänsyn till hållbarhetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Brewing a Low-Alcohol Dark Wheat Beer: A Healthy Alternative with Potential on the Swedish Market

    Kandidat-uppsats, KTH/Kemiteknik

    Författare :Sofia Wedin; Rondk Weira Salim; Viktor Karlsen; [2023]
    Nyckelord :Öl; Ölbryggning; Veteöl; Lättöl; Bryggningsprocess;

    Sammanfattning : Mängden öl som köps i Sverige har ökat mellan åren 2016–2021. Både försäljningen av öl med en alkoholhalt över 3,5 procent (starköl), och öl under 3,5% (lätt- och folköl) ökade betydligt. LÄS MER

  3. 3. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  4. 4. Big data - en oumbärlig resurs? Den konkurrensrättsliga principen om nödvändiga nyttigheter och Digital Markets Act i relation till big data i den digitala sektorn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Wojciech Góralczyk; [2023]
    Nyckelord :nödvändiga nyttigheter; principen om nödvändiga nyttigheter; essential facilities; essential facilities doctrine; art 102 FEUF; missbruk av dominerande ställning; vägran; big data; Digital Markets Act; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The digital sector of the EU's single market is playing an increasingly significant role in the economy, and a new type of resource that is becoming more important within it is known as big data. Companies providing core platform services are often in control of big data, which in turn can be an indispensable input resource for other companies operating in the digital sector. LÄS MER

  5. 5. Produktlivscykeln på en digital marknad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elliot Setterberg; Oliver Thor; [2023]
    Nyckelord :Produktlivscykeln; Produktlansering; Produkt cannibalism; After sale services; Brand equity; Ansoff matrisen; Dataspel;

    Sammanfattning : Att ha en framgångsrik produkt som fortsätter att växa på dagens marknad är komplext. På grund av det stora antalet marknadsföringsstrategier som är tillgängliga för företag som verkar på en global marknad. LÄS MER