Sökning: "Produktmärkningar"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Produktmärkningar.

  1. 1. Grön, grönare, greenwashing : En kvalitativ textanalys av hur greenwashing uttrycks i förpackningsdesign

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tanja Butkuviene; [2022]
    Nyckelord :Executional greenwashing; sustainability communication; packaging design; qualitative analysis; Executional greenwashing; hållbarhetskommunikation; förpackningsdesign; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Medan många företag ställer om till grön produktion och marknadsför dessa gröna initiativ, utnyttjar vissa företag denna trend genom greenwashing, vilseledande marknadsföring som inte håller det som lovas. Trots att greenwashing är ett allvarligt problem för samhälle, företag och individ, finns väldigt lite forskning, specifikt kring greenwashings visuella uttryck, eller executional greenwashing. LÄS MER

  2. 2. Bör Systembolaget visa vägen till hållbarhet? : En aktörsanalys av Systembolaget och deras möjligheter och skyldigheter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Naturresurser och hållbar utveckling

    Författare :Emma Toft; [2014]
    Nyckelord :Sustainable development; Systembolaget; aktörsanalys; marknadsmodeller; Mapping Different Approaches.;

    Sammanfattning :  I dagens samhälle är den rådande normen baserad på marknadsekonomi. Systemet bygger på att konsumenten vill ha så mycket för sina pengar som möjligt vilket leder till att produktion med hög effektivitet gynnas. LÄS MER

  3. 3. Kommunicera hållbart : En studie om hur konsumenter uppfattar CSR-kommunikation från familjeföretag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jessica Lindgren; Johanna Åsbringer; [2014]
    Nyckelord :CSR; Corporate Social Responsibility; CSR-kommunikation; familjeföretag; företagens ansvarstagande; konsumentuppfattningar;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid där allt fler företag insett vikten av att ta ansvar över vår planet och där ett ansvarstagande utöver det ekonomiska har blivit en naturlig del i deras arbete. Konsumenterna vill i större utsträckning göra medvetna val och efterfrågar mer information om hållbarhet från företag. LÄS MER

  4. 4. Runda bönder och glada höns: En analys av vardaglig riskkommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mattea Saxell; [2012]
    Nyckelord :Diskurs; Nya medier; Natur och Samhälle; Rättvisemärkningar; Miljömärkningar; Ekologi; Livsmedel; Riskkommunikation; Produktmärkningar; Kommunikation; Marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att veckohandla är inte den enklaste vardagssysslan i dagens moderna samhälle. I livsmedelsbutiker bombarderas man av en mängd olika kommunikativa budskap, märkningar och symboler som indikerar vilka varor som innehåller minst socker, minst fett eller som odlats under rättvisa arbetsvillkor. LÄS MER

  5. 5. Produktcertifiering, till vilken nytta? : En studie om konsumenters förhållningssätt till produktmärkningar på livsmedel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :José Lagos; Samir El amine; [2009]
    Nyckelord :Produktmärkningar; certifieringsmärken; varumärken associationer; konsumentbeteende; attityder;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka konsumenters kännedom och uppfattning om olika produktmärkningar inom livsmedelsbranschen. Avsikten är att skaffa en tydligare bild av konsumenternas förhållningssätt till produktcertifiering. LÄS MER