Sökning: "Produktval"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Produktval.

  1. 1. Vilken matbutik väljer du? : En kvantitativ studie om konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Eriksson; Philip Ljung; [2023]
    Nyckelord :Konsumentens beslutsresa; konsumentbeteende; varumärkeslojalitet; prisbild; dagligvaruhandel.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel. Detta genom att undersöka hur konsumentens beslutsresa ser ut samt effekten av varumärkeslojalitet och prisbild i valet av matbutik. LÄS MER

  2. 2. Analys av fordonsmonterade vinschlösningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Martin Kanon; [2023]
    Nyckelord :vinsch;

    Sammanfattning : Detta arbete utfördes tillsammans med BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik (BAE). BAE tillverkar bandgående militära och civila fordon med lång livslängd. Deras långa livslängd innebär att delsystem från externa tillverkare kan bli utdaterade medan fordonen fortfarande är i bruk. LÄS MER

  3. 3. Klimatpåverkan från svenska renoveringsprojekt : En kvantitativ studie av de potentiella effekterna från produktval, återvinning och återbruk

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Gabriel Bento da Silva Berglund; [2023]
    Nyckelord :Renovering; ombyggnad; klimatberäkning; LCA; hållbart byggande; klimatdeklaration; EN15978; EN15804; modul D;

    Sammanfattning : För att minska utsläppen av växthusgaser från bygg- och fastighetssektorn i Sverige finns ett intresse föratt införa krav på klimatdeklarering vid större renoveringsprojekt. Kunskapen om klimatpåverkan frånrenoveringsprojekt är dock inte lika god som för nybyggnation och syftet med detta examensarbete harvarit att bidra med kunskap inom detta ämnesområde. LÄS MER

  4. 4. PRODUCT MANAGEMENT SYSTEM : A BRIDGE BETWEEN THE CUSTOMER ANDCOMPANY’S BUSINESS MODEL AND STRATEGY FORNICHE COMPANIES IN OLIGOPOLY MARKETS

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Christina Berggren; [2021]
    Nyckelord :Business Model; Business Strategy; Business Processes; Oligopoly market; Digitalization; Dynamic Capabilities; Product Management system; SMEs; Niche companies; Affärsmodell; Affärsstrategi; Affärsprocesser; Oligopolmarknad; Digitalisering; Dynamisk kapabilitet; Produkthanteringssystem; SMF; Nischföretag;

    Sammanfattning : For smaller niche companies in an oligopoly market to survive and grow, they need to focus on either having unique products and/or unique, more efficient internal processes compared to their larger competitors. One possible success factor for these smaller companies is to exploit the business potential found in an increasingly digitalized world. LÄS MER

  5. 5. Sortimentsreducering för ökad lönsamhet : En fallstudie hos företaget Edsbyn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Stephanie Inostroza Galvez; Suleiman Feizi; [2021]
    Nyckelord :Assortment reduction; assortment planning; flexibility; ABC-analysis; assortment variation; category management; corporate image; Porters five forces model; modular products; standardized products; Sortimentsreducering; sortimentsplanering; flexibilitet; ABC-analys; sortimentsvariation; kategoristyrning; företagsimage; Porters femkraftsmodell; modulära produkter; standardiserade produkter;

    Sammanfattning : Sortiment är hos många företag väldigt stort vilket leder till att företag inte kan hantera sina produkter rätt. Problematiken är att kunderna får för mycket valmöjligheter när det erbjuds ett helt produktsortiment. LÄS MER