Sökning: "Professionell jurisdiktion"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Professionell jurisdiktion.

  1. 1. Det dubbla uppdraget : Fritidshemslärares professionsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maya Alkefelt Jansson; Cornelia Kupiec Olofsson; [2023]
    Nyckelord :fritidshemslärare; hybrid professionell identitet; musiklärare; professionsidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sju djupintervjuer med fritidshemslärare som undervisar eller har undervisat i fritidshem och musik. Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare upplever att deras professionsidentitet påverkas av att arbeta i två skilda verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Det spretiga uppdraget : En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Grahm; Anna Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jurisdiktion; kontextuell; otydlighet; professionsteori; specialpedagog; uppfattning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Eftersom det inte finns några nationella riktlinjer för en specialpedagog i förskolan att utgå ifrån i sitt yrkesutövande så är det intressant att undersöka hur denna otydlighet utifrån befintliga lagar och styrdokument skulle kunna påverka uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll i förskolan samt uppfattningar om specialpedagogens förutsättningar för adekvata arbetsområden i förskolan. I denna kvalitativa studie svarade rektorer, specialpedagoger och förskollärare på en E-postenkät, vilken ämnade att ge svar på vilka uppfattningar informanterna hade avseende specialpedagogens yrkesroll och arbetsområden i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Skolkuratorers konstgjorda andning, när psykiatrin inte räcker till. En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelser av elever övergång från barn- och ungdomspsykiatrin till vuxenpsykiatrin.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Mimmi Jönsson; Jasminé Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Skolkurator; övergång; psykiatrin; arbetssituation; jurisdiktion; professionell osäkerhet. School counsellor; transition; psychiatry; work situation; jurisdiction; professional uncertainty; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to ascertain how school counselors experience the transition from child and youth psychiatry to adult psychiatry that their students go through when they turn 18 years old. The study also aimed to discover the meaning behind the transition in relation to the school counselors’ work situation. LÄS MER

  4. 4. Hur specialpedagogens professionella jurisdiktion gestaltas i arbetet med garantin för tidiga insatser : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Clefberg Brauer; Joakim Brauer; [2021]
    Nyckelord :Professionell jurisdiktion; fenomenologi; specialpedagogens roll; skolutveckling; garantin för tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskaper om hur specialpedagogens professionella jurisdiktion gestaltas i arbetet med garantin för tidiga insatser.Den 1:a juli 2019 gjordes en ändring i skollagen, i och med införandet av garantin för tidiga insatser, där specialpedagogisk kompetens nämns. LÄS MER

  5. 5. "Jag tror inte att hon sitter på sin kammare" : Några specialpedagogers och lärares uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll och funktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Orwald; Tranquilli Susanne; [2015]
    Nyckelord :dilemmaperspektiv; förväntningar; inkludering; jurisdiktion; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur lärare och specialpedagoger ser på specialpedagogens yrkesroll och funktion i skolan samt att studera vad lärare och specialpedagoger har för förväntningar på specialpedagogiska arbetsinsatser. Vi använder oss av en kvalitativ metod och halvstrukturerade intervjuer som datainsamlingsteknik. LÄS MER