Sökning: "Profit orientation"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden Profit orientation.

  1. 16. ”Ska du vara med i Spårlöst?” : en studie om hur Spårlöst framställer internationell adoption och internationellt adopterade

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sunanda Carlström; Hanna Larsson; [2017]
    Nyckelord :Spårlöst; TV4; text analysis; international adoption; international adoptees; constructivism; hermeneutics; Spårlöst; TV4; textanalys; internationell adoption; internationellt adopterade; konstruktivism; hermeneutik;

    Sammanfattning : Vi har en uppfattning om att internationell adoption och internationellt adopterade ofta associeras med TV4:s tv-program Spårlöst. Det gör att programmet har stort inflytande över vilken bild av adoption och adopterade som sänds ut i media. LÄS MER

  2. 17. Business On Fire: A Study Of Motivations Behind Entrepreneurial Activities of Internally Displaced Persons in Kyiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Tamar Bzekalava; [2016]
    Nyckelord :entrepreneurship; motivation; necessity; opportunity; growth; displacement; conflict; crisis; IDPs; livelihood; Kyiv; Donbas; Ukraine; business; support; contribution; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study explored an exemplifying case of the business activities of Donbasi Internally Displaced Persons in order to examine a relationship between entrepreneurs’ necessity motivation and growth orientation. Three main questions were addressed to generate this knowledge: How are displaced entrepreneurs making a living? Why are they doing what they are doing? How do they foresee the future of their activities? An extensive qualitative data collection included document review, expert interviews, fieldwork observations and two rounds of semistructured interviews with 12 displaced entrepreneurs. LÄS MER

  3. 18. Styrning för värdeskapande : En studie på icke-vinstdrivande organisationer

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Matilda Olsson; [2016]
    Nyckelord :Customer; Value Creation; Management Control; Non-Profit Organization; Kund; värdeskapande; styrning; icke-vinstdrivande organisation;

    Sammanfattning : Titel: Styrning för värdeskapande – En studie på icke-vinstdrivande organisationer. Författare: Matilda Olsson Handledare: Elin Funck Examinator: Fredrik Karlsson Bakgrund och problem: Kundfokus och hur organisationer styr för att skapa värde för kunden har kommit att bli viktigt för framgång och överlevnad, vilket har bidragit till att kundorientering har blivit vanligt. LÄS MER

  4. 19. Gymnasieskolors inköpsprocess : En komparativ fallstudie av kommunala och fristående gymnasieskolors inköpsprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Christine Persson; Åberg Sandra; [2016]
    Nyckelord :purchasing; procurement process; procurement; secondary schools; LOU; framework agreement; inköp; inköpsprocess; offentlig upphandling; gymnasieskolor; LOU; ramavtal;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Bakgrunden till denna studie är Statistiska Centralbyråns uppmärksammande om att kommunala gymnasieskolor har 7000 kronor dyrare kostnad per elev än den fristående gymnasieskolan. En av de bidragande faktorerna till att kostnaden är lägre hos fristående skolor kan vara att de har en mer effektiv inköpsprocess. LÄS MER

  5. 20. Varumärkesorienteringens strategiska betydelse i icke-vinstdrivande organisationer ´En explorativ studie

    M1-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Erik Oredsson; Max Westling; [2015]
    Nyckelord :Brand orientation; brands; strategy; strategic orientation; market orientation; NPO; non-profit; success.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Background A brand oriented company is recognized by its regard of strong brands and the ability to build strong brands as strategic resources. For a long time, companies in the private sector have had a monopoly on brand focused activities and research in this area has often been targeted to this specific sector. LÄS MER