Sökning: "Programmering"

Visar resultat 1 - 5 av 699 uppsatser innehållade ordet Programmering.

  1. 1. LÅG- OCH MELLANSTADIELÄRARES RESONEMANG OCH TILLÄMPNING AV PROGRAMMERING I MATEMATIKÄMNET

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ksenija Peggar; Arkan Shefram; [2020-09-03]
    Nyckelord :Programmering; matematik; grundskola; läroplan; datalogiskt tänkande; resonemang;

    Sammanfattning : The National Agency for Education introduces programming and digital tools in the syllabus for the mathematics at the primary school 2018 at the request of the Swedish Government. The reason for this decision is that we live in an increasingly digitalized society that leads to an increased need for digital knowledge in most professions. LÄS MER

  2. 2. Optimization of a charging system for electric vehicles : A case study in Magangué, Colombia

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Malin Lönnqvist; [2020]
    Nyckelord :Electric vehicles; electric boats; EV charging infrastructure design; charging strategy; optimization; mixed integer linear programming; Colombia; Elfordon; elbåtar; design av laddningsinfrastruktur; laddningsstrategi; optimering; linjär programmering; Colombia;

    Sammanfattning : To reduce the emissions from the transport sector, the electric vehicle (EV) is a promising alternative to the internal combustion engine vehicle (ICEV). An important aspect of implementing new transport systems in terms of EVs is the charging strategy, as many energy sources with different limitations can be utilized. LÄS MER

  3. 3. Hjärnkraft och datorkraft : En fråga om intelligens

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Kristina Kunert; [2020]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; begreppsanalys; definition av intelligens; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) som begrepp hörs i många aktuella diskussioner, men ofta är det oklartvad som egentligen avses med begreppet intelligens. Studiens syfte är att undersöka begreppsdiskussionenom koncepten ”intelligens” och ”artificiell intelligens”, belysa relationen mellan mänsklig ochartificiell intelligens och undersöka om aktuell forskning pekar mot en gemensam definition av intelligensbegreppet. LÄS MER

  4. 4. Tekniklärares uppfattningar om programmering i teknik på grundskolans högstadium : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Siran Vahabzadeh; [2020]
    Nyckelord :Technology teacher; technology education; technology teaching; programming; tcomputational thinking; teachers perceptions; secondary school; phenomenography; tekniklärare; teknikdidaktik; teknikundervisning; programmering; datalogiskt tänkande; lärares uppfattningar; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2018 trädde en rad förändringar i kraft i den svenska skolans läroplaner och kursplaner. Det är bland annat skrivningar om programmering i kursplanerna i teknik och matematik i grundskolan. Det här examensarbetet undersöker lärares uppfattningar kring införandet av programmering i teknikämnet på grundskolans högstadium. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om programmering i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Napoleon Wallin; [2020]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; fenomenografi; matematikundervisning; programmering;

    Sammanfattning : Programmering introducerades höstterminen 2018 i grundskolans kursplan för matematik. Flertalet rapporter lyfter problematiken med att lärare känner ett kompetensutvecklingsbehov för ämnet samt att på majoriteten av skolorna så är inte programmering implementerat i rätt omfattning. LÄS MER